Állampolgári jogi ismeretekkel összefüggő országos tanulmányi verseny
A pályázati anyag benyújtásának végső határideje: 2010. március 31.
Kedves 7-10. évfolyamos Tanuló!
Ha érdekel a világ…
Ha törődsz társaiddal és környezeteddel…
Ha szívesen dolgozol együtt barátaiddal, társaiddal…
Akkor 4-5 társaddal együtt alkossatok csapatot, válasszatok egyet az alábbi témák közül és projektmunkában mutassátok be, hogy Nektek, Diákoknak ez mit jelent:
Sokszínű Európa
Életünk szabályai
Tegyünk az iskolai erőszak ellen!
A választott téma bemutatásának sokféle formája lehet pl.: videó-anyag, előadás, PPT file, kiállítás, plakát, valamilyen esemény megszervezése és lebonyolítása, stb. A verseny elbírálásához ismernünk kell azt is, hogy hogyan dolgoztatok, hogyan jutottatok el a produktumotokhoz. Ezért a pályázati anyagnak tartalmaznia kell a munkátok lépeseinek a mellékelt űrlapon történő leírását, és az általatok készített produktumot, illetve róla és a munka menetéről készült képeket, videó felvételeket.
A pályázat további részleteiről tanáraitoktól kaptok felvilágosítást, akik segítségetekre lesznek a projektmunka során is.
Kedves Pedagógusok!
A verseny célja
A kulcskompetenciák, így a „Szociális és állampolgári kompetencia” is, a Nemzeti Alaptantervben mint az iskolai nevelés-oktatás alapvető céljai jelennek meg. A NAT ezeket a kompetenciákat így írja le: „A személyes, értékorientációs, interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetenciák a harmonikus életvitel és a közösségi beilleszkedés feltételei, a közjó iránti elkötelezettség és tevékenység, felölelik a magatartás minden olyan formáját, amely révén az egyén hatékony és építő módon vehet részt a társadalmi és szakmai életben, az egyre sokszínűbb társadalomban, továbbá ha szükséges, konfliktusokat is meg tud oldani. Az állampolgári kompetencia képessé teszi az egyént arra, hogy a társadalmi folyamatokról, struktúrákról és a demokráciáról kialakult tudását felhasználva, aktívan vegyen részt a közügyekben.” Vagyis a szociális és állampolgári kompetenciák teszik lehetővé, hogy társadalomban, közösségben éljünk és a társadalmi-politikai-gazdasági folyamatok minél elégedettebb és sikeresebb tagjai legyünk.
Az aktív állampolgárság kérdése még további két síkon is megjelenik a NAT-ban mint kiemelt fejlesztési feladat (kereszttantervi feladat): „Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés”; és mint az „Ember és társadalom” műveltségi terület egyik komponense.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben a múlt évben stratégiai tervet készített az aktív és felelős állampolgárságra neveléshez, amelyben iskolai szinten többek között az alábbiak ajánlások szerepelnek:
- az állampolgári nevelés programját kapcsolják össze az iskolák az iskolai erőszak ellenes, illetve a biztonságos iskola megteremtését célzó programokkal;
- szervezzenek téma- vagy projektheteket társadalmi kérdések mentén;
- tegyenek lépéseket az iskola nyitottá válása felé, szervezzenek iskolai vagy
- lakóközösségi önkéntes vagy közösségi szolgálati programokat;
- működjenek együtt a terület releváns szakmai és civil szervezeteivel;
- a diák önkormányzatiság megújítása és komoly tartalommal és módszertannal való megtöltése.
E célkitűzések gyakorlatorientált megvalósítását segítheti az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által most meghirdetett verseny, melyben a résztvevő csapatok az alábbiakban kiírt témaköröket projektmunkában dolgozzák fel.
A verseny témakörei
Sokszínű Európa
Életünk szabályai
Tegyünk az iskolai erőszak ellen!
A verseny résztvevőinek köre
A versenyben közvetlenül az 1993. évi LXXIX. Közoktatási törvény hatálya alá tartozó közoktatási intézmények 7-10. évfolyamos diákjai vehetnek részt. A diákokat a projektmunkában segítő, támogató tanárok közvetetten vesznek részt. A tanulmányi verseny az általános iskolák, gimnáziumok és szakközépiskolák, valamint a szakiskolák tanulói számára kerül meghirdetésre. A versenyben az adott korosztály négy-öt fős csapatai versenyezhetnek. A verseny feltételeit vállaló csapatok az iskolai fordulóban kezdik a versenyt, a következő szintekre a teljesítmény alapján léphetnek a csoportok.
A verseny kategóriái
I. csoport: általános iskolák 7-8. évfolyamos diákjai
II. csoport: gimnáziumok és szakközépiskolák 9-10. évfolyamos diákjai
III. csoport: szakiskolák 9-10. évfolyamos diákjai
A verseny fordulói
I. Iskolai
II. Regionális
III. Országos
A verseny lebonyolítása
Informatikai támogatással, elektronikus úton történik:
I. Forduló: iskolai szint – témakörönként egy-egy továbbjutó csapat
II. Forduló: regionális szint – kategóriákként és témakörökként egy-egy továbbjutó csapat
III. Forduló: országos szint – kategóriákként és témakörökként 1-3. díj
A verseny iskolai meghirdetése során a tanulókkal ismertetni kell a verseny célját, a részvétel módját és feltételeit, valamint az elismerés módját.
Amennyiben a tanulók még nem rendelkeznek projektmunka tapasztalatokkal, akkor ismertetni kell velük, hogy a projektmunka keretében a résztvevők a világban, szűkebb vagy tágabb környezetünkben található valamilyen jelenséggel, kérdéskörrel, problémával foglalkoznak, s az a céljuk, hogy minél jobban körbejárják a kérdést, összefüggéseiben lássák, a problémára megoldásokat keressenek, javasoljanak.
Ennek megfelelően a verseny során az a feladatuk, hogy a kiírt témakörökön belül az általuk meghatározott konkrét témát minél több oldalról közelítsék meg. Járják körül, tárják fel magát a jelenséget, problémát, próbálják megkeresni az okát, azt, hogy miért van így, a következményét, azaz, hogy milyen problémát okoz, gondolják végig a lehetséges megoldásokat, tegyenek valamit a megoldás érdekében.
Mivel a verseny célja a szociális és állampolgári kompetenciák (nemcsak az ismeretek, hanem a készségek és az attitűdök) széleskörű fejlesztése, a projektmunka ne korlátozódjon ún. házi dolgozatok készítésére, hanem minden esetben valóságos, aktív tevékenységet foglaljon magába. A projektkeretben végzett tevékenység nagyon sokrétű lehet pl.: internetes és/vagy könyvtári kutatás, interjúzás, kérdőíves felmérés, videoklip készítés, vitafórum, kiállítás rendezés, valamilyen produktum készítése és annak bemutatása, valamilyen esemény megszervezése és lebonyolítása stb. A tanulók a projektmunka során külső partnerekkel (szakemberek, szülők, civil szervezetek stb.) együttműködhetnek.
A versenyre jelentkezés módja
A versenyre a jelentkezés felhívás szerint, elektronikus úton történik. Mindhárom forduló lebonyolítása informatikai támogatással, elektronikus úton valósul meg. A jelentkezések benyújtása az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által működtetett on-line rendszeren keresztül történik, a versenyre jelentkezők ugyanezen felületen kapnak tájékoztatást a részvételi lehetőségekről és a fordulók eredményeiről. Bővebb információ Dr. Székely Károly Ákostól kérhető a [email protected] e-mail címen vagy a 06-1-235-7208 telefonszámon.
Jelentkezi csak a palyazat.ofi.hu internetes oldalunkon történő regisztrációt követően lehet 2010. március 16. keddtől, a pályázati anyag internetes feltöltésével. A versenyre való regisztráció 2010. március 16. és március 31. között az iskolai forduló témakörökként győztes csapatai anyagainak feltöltésével történik, amelynek az alábbiakat kell tartalmaznia:
1. A lebonyolított projektnek – az összemérhetőség érdekében – az OFI honlapról letölthető sablonban történt leírását.
2. A projekt készítése, lebonyolítása, prezentációja során a projektmunkáról, az elkészült produktumokról készített fotókat, videó felvételeket.
3. Az iskolai zsűri értékelését.
A pályázati anyag benyújtásának végső határideje: 2010. március 31. 24 óra
A regionális és az országos forduló után ezek az anyagok kiegészülnek a regionális zsűri
értékelő szövegeivel. Az egyes fordulók után a továbbjutó anyagok minden versenyző iskola
számára hozzáférhetők lesznek.
A versenyre jelentkezés feltétele
- Az aktív és felelős állampolgárság iránti érdeklődés
- Megfelelés a versenykiírásban szereplő résztvevői körnek
- Az iskola vállalja, hogy publicitást ad a helyi versenynek, lehetőség szerint a helyi verseny összes produktumát, de legalább a győztes produktumot minden tanulója az első forduló folyamán megismerheti.
- Az iskola vállalja, hogy a helyi győztes további eredményeiről az iskola közösségét folyamatosan informálja, illetve az országos verseny győztes munkáit számukra bemutatja.
A versenyfordulók lebonyolításához kapcsolódó határidők:
2010. március 31.
Iskolai forduló lebonyolítása az I. csoportban
Iskolai forduló lebonyolítása a II. csoportban
Iskolai forduló lebonyolítása a III. csoportban
2010. április 18.
Regionális forduló lebonyolítása az I. csoportban
Regionális forduló lebonyolítása az II. csoportban
Regionális forduló lebonyolítása az III. csoportban
2010. május 10.
Országos döntő lebonyolítása az I. csoportban
Országos döntő lebonyolítása az II. csoportban
Országos döntő lebonyolítása az III. csoportban
2010. május 17. és május 21. között
Ünnepélyes eredményhirdetés
Versenyzők teljesítményének elismerési módja témakörökként
I. csoport: általános iskolák 7-8. évfolyamos diákjai teljesítményének elismerése
1. Díj: Plakett és Arany oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén nyújtott teljesítményért. Aktív és felelős állampolgár cím elnyerése.
2. Díj: Ezüst oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén nyújtott teljesítményért.
3. Díj: Bronz oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén nyújtott teljesítményért.
II. csoport: gimnáziumok és szakközépiskolák 9-10. évfolyamos diákjai teljesítményének elismerése
1. Díj: Plakett és Arany oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén nyújtott teljesítményért. Aktív és felelős állampolgár cím elnyerése.
2. Díj: Ezüst oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén nyújtott teljesítményért.
3. Díj: Bronz oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén nyújtott teljesítményért.
III. csoport: szakiskolák 9-10. évfolyamos diákjai elismerése
1. Díj: Plakett és Arany oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén nyújtott teljesítményért. Aktív és felelős állampolgár cím elnyerése.
2. Díj: Ezüst oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén nyújtott teljesítményért.
3. Díj: Bronz oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén nyújtott teljesítményért.
A nyertes diákok a témához kapcsolódó jutalomkönyveket kapnak.
A versenyzőket a projektmunkában segítő tanárok teljesítményének elismerési módja témakörökként
Az országos döntőben az 1., 2., és 3. helyen végzett csapatokat segítő tanárok díja:
I. csoport:
1. Díj: Arany oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén végzett munkáért, az általános iskolák 7-8. évfolyamos diákok projektmunkájának segítéséért.
2. Díj: Ezüst oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén végzett munkáért, az általános iskolák 7-8. évfolyamos diákok projektmunkájának segítéséért.
3. Díj: Bronz oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén végzett munkáért, az általános iskolák 7-8. évfolyamos diákok projektmunkájának segítéséért.
II. csoport:
1. Díj: Arany oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén végzett munkáért, gimnáziumok és szakközépiskolák 9-10. évfolyamos diákok projektmunkájának segítéséért.
2. Díj: Ezüst oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén végzett munkáért, gimnáziumok és szakközépiskolák 9-10. évfolyamos diákok projektmunkájának segítéséért.
3. Díj: Bronz oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén végzett munkáért, gimnáziumok és szakközépiskolák 9-10. évfolyamos diákok projektmunkájának segítéséért.
III. csoport:
1. Díj: Arany oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén végzett munkáért, szakiskolák 9-10. évfolyamos diákok projektmunkájának segítéséért
2. Díj: Ezüst oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén végzett munkáért, szakiskolák 9-10. évfolyamos diákok projektmunkájának segítéséért
3. Díj: Bronz oklevél az aktív és felelős állampolgárság területén végzett munkáért, szakiskolák 9-10. évfolyamos diákok projektmunkájának segítéséért
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ossza meg ezt a tartalmat e-mailben!