Új tanulási formák és rendszerek – Második Esély Gimnáziumi programok (TÁMOP - 3.2.1.B-09/4)
A pályázatok benyújtása 2010. január 11-től 2010. február 26-ig lehetséges
Támogatás célja
Második Esély Gimnáziumi programok támogatása:
- Cél, hogy a lemorzsolódott vagy a lemorzsolódásnak kitett tanulók körében megerősödjön az érettségihez, ezen keresztül a további életpálya építéshez fűződő ambíció.
- További cél, hogy az új esélyt biztosító keretek között minimálisra csökkenjen a kifejezetten tanulási kudarc miatt újból lemorzsolódók aránya.
o az egyéni tanulói igényeknek megfelelő előrehaladás biztosítása, a rugalmas vizsgáztatási rend és a szöveges értékelés alkalmazásának bevezetése;
o kooperatív tanítási technikák, projektmódszer, drámapedagógia, stb. alkalmazása;
o tanulás-módszertani ismeretek átadása, önismereti foglalkozások szervezése és csoportos foglalkozások a közösségfejlesztés érdekében.
- Cél, a már működő és az újonnan bekapcsolódó Második Esély Gimnázium programok horizontális kapcsolódásának támogatása.
Rendelkezésre álló forrás
A pályázat meghirdetésekor a támogatásra rendelkezésre álló keretösszeg a konvergencia régiókban 477 966 152 forint.
Kedvezményezettek köre
Jelen pályázati kiírás keretében az alábbi szervezetek pályázhatnak:
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (továbbiakban Kt.)
A) 20.§ (1) bekezdésében meghatározott közoktatási intézmények közül az alábbiak:
a) gimnázium,
b) szakközépiskola,
B) 33. § (1) bekezdésében meghatározottak közül az alábbi többcélú intézmények:
a) egységes iskola vagy összetett iskola, amennyiben az A) pontnak megfelelő intézményegysége van;
b) közös igazgatású közoktatási intézmény, amennyiben az A) pontnak megfelelő intézményegysége van.
A B) pontban felsorolt többcélú intézmények pályázása esetén egy intézményegységre vonatkozóan nyújtható be pályázat.
Pályázat benyújtható egy működő középfokú oktatási intézmény külön telephelyen/külön tagintézményként elindítandó Második Esély Gimnáziumi programjára is.
Az A) és B) pontban nevesített intézmények fenntartói jóváhagyással pályázhatnak.
Jelen kiírás keretében nem pályázhatnak for profit szervezetek.
Jelen kiírás keretében konzorciumok nem nyújthatnak be pályázatot.
A pályázat benyújtásához szükséges további feltételek, melyből legalább egynek teljesülnie kell:
A pályázatot benyújtó intézményben
- a 2008/2009-es tanévben a halmozottan hátrányos helyzetű diákok intézményi aránya eléri a 10%-ot.
- a diákok 30%-a a 2008/2009-es tanévben 250 óránál többet hiányzott, vagy az iskolarendszert legalább egy éve elhagyta.
- a 2008/2009-es tanévben a tanulói jogviszonnyal rendelkező tanulók legalább 30%-a az iskolába való belépéskor több, mint 16 éves volt.
Támogatható tevékenységek köre
Második Esély Gimnáziumi programok létrehozásának és már működő gyakorlatok támogatása:
Felkészítő tevékenység a tanévre:
- a szakmai program előkészítését szervező pedagógus csoport létrehozása, közösségépítése; az iskolai tanév indítását megelőzően a tantestület pedagógiai módszertani stratégiájának kidolgozása, felkészülés az iskolai tanévre; nevelési, oktatási program átdolgozása (Pedagógiai Program, Intézményi Minőségirányítási Program), mely tükrözi az adott iskola által kifejlesztett, az egyéni tanulói igényekre reagáló újszerű tanulási útvonalat biztosító gyakorlat működtetését;
- az intézménybe járó leendő tanulói kör felkutatása érdekében tervezett tanulótoborzási tevékenység.
Új tanulási formák megvalósítása és alkalmazása:
- a pedagógiai munkát támogató szolgáltatások vásárlása, biztosítása (pl. szupervízió);
- iskolai megtartó háló létrehozása:
o mentorrendszer működtetése (lásd Fogalomjegyzék)
o esetkezelő csoport működtetetése,
o személyközpontú pedagógiai módszer alkalmazása,
o demokratikus iskolai fórum (pl. iskolai diákönkormányzat, tanulói vitafórum, iskolabíróság) létrehozása, amely biztosítja, hogy a célcsoport aktívan részt vehessen saját problémáinak megoldásában,
o rendszeres családlátogatás;
- az átdolgozott nevelési, oktatási programnak megfelelően az egyéni tanulói igényekre reagáló, újszerű tanulási útvonalat biztosító gyakorlat megvalósítása, melynek során kötelező a rugalmas vizsgáztatás biztosítása és a szöveges értékelés;
- egyéni fejlesztési terv készítése és mentor biztosítása az újbóli lemorzsolódás megakadályozása érdekében, az érintett tanulók számára (a halmozottan hátrányos helyzetű diákok számára kötelező!);
- mentori munkaterv készítése (a mentor munkájára vonatkozóan)
- belső minőségbiztosítási rendszer kidolgozása (külön a diákok, külön a pedagógusok munkájára vonatkozóan);
- készség- és képességfejlesztő tanéven kívüli szabadidős, kulturális, sport program szervezése (a program megvalósítása során minimum 1 alkalom).
Pedagógiai munkát segítő tevékenységek:
- együttműködés és kapcsolattartás tapasztalatcsere céljából más, nyertes Második Esély Gimnáziumi programokkal: a pályázó vállalja, hogy a pályázati időszak során tanévenként 1 rendezvényt (konferencia, szakmai műhelybeszélgetés, hospitálás stb.) szervez, melyre meghívja a más nyertes szervezetek munkatársait, illetve 1, másik program által szervezett rendezvényen részt vesz;
- legalább 1 fő, a pedagógiai munkát segítő egyéb szakember (mentálhigiénés szakember vagy pszichológus, vagy szociális munkás vagy pszichopedagógus) alkalmazása a programban;
- együttműködés az intézményes pedagógiai (pl. nevelési tanácsadó) és a szociális (pl. családsegítő) szolgáltató szektor szakembereivel a tanulók problémáinak megoldása érdekében (pl.: adósságkezelés, mediáció, pszichológiai tanácsadás);
- a TÁMOP 3.3.1 kiemelt projekt által nyújtott 30 órás ingyenes továbbképzésen (Második Esély Gimnáziumi program – felkészítő továbbképzés) való részvétel, Pályázónként minimum 10 fő pedagógus. Jelen konstrukció keretében a TÁMOP 3.3.1 kiemelt projekt által szervezett ingyenes továbbképzésen (Második Esély Gimnáziumi program – felkészítő továbbképzés) nem vehetnek részt azon pedagógusok, akik korábban már részt vettek ezen a továbbképzésen. Amennyiben a jelen projektet megvalósító pedagógusok között van, aki részt vett már a TÁMOP 3.3.1 kiemelt projekt által szervezett továbbképzésen, az előírt minimum 10 fő elérésébe ők is beleszámítandók. A pályázóknak a Projekt adatlapon nyilatkozniuk kell arról, hogy van-e olyan pedagógus, aki a TÁMOP 3.3.1 kiemelt projekt által szervezett továbbképzésen vett részt, illetve amennyiben van, hány fő. (A képzéssel összefüggő helyettesítési díj, úti-, szállás és étkezési költség jelen projekt keretében elszámolható).
Tájékoztatás, nyilvánosság
A Kedvezményezett a projekt megvalósítása során köteles a hatályos jogszabályokban meghatározott tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségeknek eleget tenni, a projektről és a támogatásról az ott meghatározott módon és tartalommal információt nyújtani. A tájékoztatásra és nyilvánosságra vonatkozó követelményeket a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (www.nfu.hu) honlapjáról letölthető „Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei” című dokumentum, valamint az „Arculati Kézikönyv” tartalmazza.
A Kedvezményezett a projekt megvalósítása során a fentiekben hivatkozott „Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei” című dokumentumban szereplő V. számú kommunikációs csomagot köteles megvalósítani és a fentiekben hivatkozott „Arculati Kézikönyvben” szereplő „C” típusú hirdetőtáblát, a projektzárást követően pedig a „D” típusú emlékeztető táblát köteles elhelyezni a projekt megvalósításának.
Támogatás mértéke 100 %
Támogatás összege minimum 35 millió forint, maximum 51 millió forint
Kiíró szervezet:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága
1055 Budapest, Bihari János u. 5.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ossza meg ezt a tartalmat e-mailben!