Pedagógusképzések (a pedagógiai kultúra korszerűsítése, pedagógusok új szerepben) támogatása (TÁMOP-3.1.5-09/A/1)
A pályázatok benyújtása 2009. november 30-tól 2010. január 30-ig lehetséges.
Támogatás célja
Az új tanítási és tanulási módszerek megjelenése, a hagyományos pedagógusszerepek megváltozása, az informatika stb. egyaránt nagy kihívást jelentenek a pedagógusok és az oktatók számára. Az új körülményekhez való gyors alkalmazkodáshoz, az oktatás színvonalának emeléséhez, és az oktatási szolgáltatások széleskörű bevezetéséhez a pedagógusok kiterjedt és intenzív módszertani és szakmai fejlesztésére van szükség.
A konstrukció célja a pedagógiai kultúra korszerűsítése egyrészt az intézményi implementációhoz is elengedhetetlenül szükséges új módszerek (tanulóközpontú, differenciált módszertan, változatos tanulásszervezési megoldások, kooperatív tanulási technikák, projekt módszer stb.), eszközök (pl. IKT) használatának széleskörű megismertetésével és elterjesztésével, másrészt az intézmények bevonásával, a szolgáltatások és intézményi fejlesztések korszerűsítésével történik.
Jelen konstrukcióban az osztálytermi gyakorlaton túl a fejlesztéseket megerősítő, támogató, oklevéllel vagy oklevél betétlappal záruló képzések támogathatók a felsőoktatás rendszerében, melyek olyan szakmai, szakértői területekre készítik fel a közoktatási intézményekben dolgozó pedagógusokat, amelyek a fejlesztések implementációs folyamatait támogatják, illetve a már módosított pedagógiai programok hatékony, minőségi megvalósítását garantálják.
Az oktatás hatékonyságának, eredményességének javítása, az oktatási szektorban dolgozók szakmai kompetenciáinak fejlesztése, korszerűsítése, módszeres befektetéseket igényel az oktatási ágazat humán-erőforrásaiba és a szakma kiválóságainak húzóerejébe.
Kedvezményezettek köre
Pályázatot nyújthatnak be:
- a Kt. 20.§(1) szerinti alábbi OM- azonosítóval rendelkező nevelési-oktatási intézmények:
a) óvoda;
b) általános iskola;
c) szakiskola;
d) gimnázium, szakközépiskola [továbbiakban együtt: középiskola]
e) alapfokú művészetoktatási intézmény [a továbbiakban b)-e) pont alattiak együtt:
iskola]
f) gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény;
g) diákotthon és kollégium valamint
- A Kt. 33. § (1) bekezdése szerinti többcélú intézmény, nevelési, oktatási célú tevékenységet folytató intézményegységével
A felsorolt nevelési-oktatási intézménytípusok közül az alábbi szervezetek fenntartásában állók pályázhatnak (KSH besorolással):
- Központi költségvetési szervek és intézményeik (KSH 311-312)
- Helyi és helyi kisebbségi önkormányzati költségvetési szervek és intézményeik (KSH 321-324),
- országos kisebbségi önkormányzati költségvetési szervek és intézményeik (KSH 351-352)
- önkormányzati társulások (KSH 361-366),
- gesztorönkormányzat, társulás (KSH 951)
- non-profit szervezetek:
− egyesületek (KSH 521-529)
− egyházak, egyházi intézmények (KSH 551-559)
− alapítványok (KSH 561-569)
− közhasznú társaságok (KSH 571)
− egyesülés (KSH 591)
− egyéb, jogi személyiségű non-profit szervezetek (KSH 599)
Jelen kiírás keretében nem pályázhatnak a jogi személyiséggel rendelkező for-profit gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók fenntartásában működő nevelési-oktatási intézmények.
Jelen pályázati kiírás keretében konzorciumok nem pályázhatnak.
Egy pályázó egy pályázatot nyújthat be a TÁMOP 3.1.5-09/A pályázati kiírásra.
Támogatható tevékenységek köre
A pályázat keretében támogatható olyan pedagógusok oklevéllel vagy oklevél betétlappal záruló képzése a felsőoktatás rendszerében, akik a pedagógus munkakör ellátására feljogosító első szakképzettségüket legalább 10 éve szerezték meg, és pedagógus munkakörben, vagy gyermek-és ifjúságvédelmi felelős, szabadidő-szervezői munkakörben állnak a pályázó intézmény alkalmazásában.
Az elvégzendő képzések segítik az oktatás minőségének javulását, támogatják a kompetencia alapú oktatás széleskörű és eredményes implementációját, valamint hozzájárulnak a pedagógusok szakmai megújulásához. A pályázat keretében a következő képzési formákban támogatható a részvétel:
1. tanári mesterképzés
2. szakirányú továbbképzés
3. újabb műveltségterület elvégzésére irányuló részismeretek megszerzése
a lentebb meghatározott szakmai területeken.
1. Mesterképzés
A 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről 4. számú melléklete szabályozza a bolognai rendszerű tanárképzést. A rendelet szerint a tanári mesterszak képzési ideje:
a) Második, vagy további tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben főiskolai vagy egyetemi szintű tanári szakképzettség birtokában: 2 félév, 60 kredit.
Amennyiben a mesterképzés megkezdéséhez szükséges elvégezni előtanulmányokat, az előtanulmányok elvégzése is támogatható a pályázatból (ld. C1/3. pont), annak figyelembevételével, hogy a teljes támogatott képzési időszak nem haladhatja meg a négy képzési félévet.
b) Alapképzésben vagy főiskolai szintű képzésben szerzett pedagógus (gyógypedagógus, tanító, szociálpedagógus, szakoktató) szakképzettség esetén 3 félév, 90 kredit.
1.1. Mesterképzés keretében támogatható:
1.1.1. Tanári szakképzettség birtokában, előképzettséggel felvehető tanári szakképzettségek megszerzésére irányuló képzésen való részvétel:
- olyan második, vagy további tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzés, amely a pályázati kiírás szakmai célkitűzéseivel összhangban van: a pedagógiai kultúra korszerűsítését és a pedagógus szakmai kompetenciáinak fejlesztését szolgálja
- olyan második, vagy további tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzés, amely meglévő szakképzettséghez illeszkedő, vagy adott szakképzettségi területen integrált oktatásra jogosít
E szakképzettségek listáját, illetve a szakképzettségenként szükséges előtanulmányi feltételeket a IX. számú melléklet tartalmazza.
1.1.2 Bármely tanári szakképzettség birtokában, előképzettség nélkül felvehető tanári szakképzettségek
- pedagógiai értékelés és mérés tanára
- minőségfejlesztés-tanár
- tehetségfejlesztő tanár
– kollégiumi nevelőtanár
– tanulási- és pályatanácsadási-tanár
– könyvtárpedagógia-tanár
– tantervfejlesztő-tanár
– inkluzív nevelés tanára
– multikulturális nevelés tanára
– család- és gyermekvédő tanár
– játék- és szabadidő-szervező tanár
2. Szakirányú Továbbképzéseken való részvétel az alábbi tartalmi területeken:
2.1 Közoktatási vezetőképzések
- Vezetés, tanügyigazgatás, menedzsment
2.2 Pedagógusok elméleti, szakmai, módszertani felkészültségét fejlesztő
képzések
- Pedagógus szakvizsga
- Idegen nyelv (kiemelten: angol, német, nemzetiségi)
- Kompetencialapú oktatás
- Gyakorlatvezető mentor
- Nem szakrendszerű oktatás
- E-learning, informatika,
- Természettudomány
- Minőségbiztosítás, minőségfejlesztés, mérés-értékelés
- Környezeti nevelés
- Egészségfejlesztés, mentálhigiéné, sport
- Drámapedagógia, tánc, mozgás, zene hagyományőrzés, kézművesség, vizuális kultúra
- Zene, előadó-művészet
2.3 Az intézményi mindennapi szakmai munkáját segítő, támogató és kiegészítő
tevékenységgel kapcsolatos képzések
- Családpedagógia, gyermek és ifjúságvédelem, diáktanácsadás, mentor
- Múzeumpedagógia
- Mediáció
2.4 Az eltérő oktatási igényű és a sajátos nevelési igényű tanulók nevelésével és oktatásával kapcsolatos képzések
- Esélyegyenlőség, társadalmi integráció, romológia
- Sajátos nevelési igényű gyermekek nevelése-oktatása; Integráció; inklúzió; fejlesztő pedagógia; terápia
- Tehetségfejlesztés
A pályázati kiírás szakmai célkitűzéseivel összhangban álló, támogatható szakirányú továbbképzések tájékoztató jellegű részletezését és a további információkat a IX. számú melléklet tartalmazza.
3. Részismereti képzés keretében támogatható:
Részismeretek megszerzése érdekében folytatott tanulmányok
3.1 A tanári mesterszak keretében megszerezhető szakképzettségek közül egyes szakképzettségekre történő jelentkezés előfeltétele a megfelelő alapképzési szak ismereteiből 50 kredit előtanulmány elvégzése. Ennek értelmében, ha a jelentkezni szándékozó nem végzett előtanulmányokat, vagy a korábbi előtanulmányai nem fedik le az 50 kredites előtanulmányi feltételt, csak a hiányzó ismeretek megszerzése után adhatja be tanári mesterszakra való felvételi jelentkezését. Ha a jelentkezni szándékozó rendelkezik előtanulmányokkal, akkor annak elismerését kérelemben kell kérni azon felsőoktatási intézmény kari kreditátviteli bizottságától, melyre tanári szakképzettség megszerzése érdekében a pedagógus a felvételi jelentkezését beadni kívánja. Ezen 50 kredites
(legfeljebb két féléves) előtanulmányok elvégzésére a felsőoktatási törvény 44/A. § alapján a részismeret megszerzésére vonatkozó hallgatói jogviszony keretében nyílik lehetőség. Az 50 kredites előtanulmányi feltétellel felvehető tanári szakképzettségeket és szakképzettségenként az alapképzési szakokat, melyekből az előtanulmányt teljesíteni kell a IX. számú melléklet tartalmazza.
A nyelvtanári szakképzettségek megválasztásának az 50 kredites előtanulmányon túli feltétele az adott idegen nyelvből tett felsőfokú, C típusú, államilag elismert nyelvvizsga!
3.2 Műveltségterületi képzés tanítók számára
3.3 Óvodapedagógusok részismereti képzése
(A részismeret megszerzésére vonatkozó hallgatói jogviszony keretében végzendő tanulmányok meghirdetésére és költségtérítésének meghatározására az illetékes felsőoktatási intézmény jogosult, a felvételi tájékoztató kiadvány ezeket nem tartalmazza.
A részismereti képzésre való jelentkezés a felsőoktatási intézmény érintett karának tanulmányi adminisztrációján történik.)
Projekt területi korlátozása
Jelen pályázati kiírás keretében kizárólag a devizajogszabályok alapján belföldinek minősülő, Magyarországon a Közép-magyarországi régióban elhelyezkedő székhellyel, rendelkező szervezetek fejlesztései támogatók.
Támogatás mértéke 100 %
Kiíró szervezet:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága
1055 Budapest, Bihari János u. 5.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ossza meg ezt a tartalmat e-mailben!