Kistérségi járó beteg szakellátó központok fejlesztése, alap-, járóbeteg szakellátás korszerűsítése (KDOP-2009-5.2.1/A-B)
A pályázatok benyújtása 2009. november 2-től lehetséges, a benyújtás végső határideje: 2010. január 18.
A pályázati kiírás szövege a célok, kedvezményezettek és támogatható tevékenységek tekintetében megegyezik az érintett öt konvergencia régióban. A regionális kiírások esetében ezért a kiírás szövege megegyezik a többivel, azonban a régiónként különböző adatok természetesen régiónként jelennek meg (pl. támogatási intenzitás, támogatás összege, irányító hatóság, stb.)
Támogatás célja
A konstrukció célja, hogy minden lakos számára hozzáférhetővé váljanak a megfelelő infrastrukturális ellátottsággal rendelkező egészségügyi intézmények közszolgáltatásai.
Az egészségügyi rendszer infrastruktúrája területileg kiegyenlítetlen, nagyszámú a rossz állapotú háziorvosi rendelő, a hiányos vagy elavult eszközökkel rendelkező és/vagy leromlott állapotú önálló, illetve funkcionálisan önálló járóbeteg-szakellátó intézmény, mely különösen igaz a hátrányos helyzetű térségekre. Ugyanakkor az aktív fekvőbeteg ellátás ágykapacitás mennyiségének törvényi csökkentése következtében a betegek egy része a járóbeteg-ellátásban jelenik meg és fog megjelenni. A problémák megoldása érdekében szükség van az egészségügyi ellátások kistérségi alapon történő optimalizálására, a leromlott infrastruktúra fejlesztésére, szükséges eszközeinek beszerzésére.
„A” komponens: Alapellátás fejlesztése, helyi egészségházak kialakítása
Átfogó célok:
- Az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés területi kiegyenlítése, a társadalmi esélykülönbségek csökkentése;
- Az adott szolgáltató szinten lehetséges definitív (végleges) és minőségi ellátás biztosítása korszerű és hatékony feltételrendszerek (épület, gép-eszköz, IT) kialakítása, szolgáltatói együttműködések fokozása és ellátásszervezés folyamatos biztosítása;
- Lakosság lakóhelyéhez közeli alapellátási szolgálatok „szolgáltatói szerepének” megerősítése és a szolgáltatások minőségének javítása.
A helyi önkormányzat egészségügyi alapellátási kötelezettségének, valamint az egészségügyi ellátórendszeren belül kiemelten a lakosság-közeli szolgáltatások biztosításának tekintetében a háziorvosi (felnőtt, gyermek, vegyes praxis) szolgálatok azok, amelyek a lakossághoz legközelebb állnak, a megfelelő feltételrendszerek, valamint hatékony működési és ellátásszervezés biztosítása mellett költség-hatékony és minőségi szolgáltatások, illetve - ahol ez lehetséges – definitív ellátások nyújtására képesek. Ezen alapellátási szolgálatok hatékony működésükkel nemcsak az egészségügyi ellátás kiadásait képesek optimalizálni, hanem területi helyzetük alapján, az említetteken túl színteréül szolgálhatnak az egészséges életmódot elősegítő tevékenységeknek, szolgáltatásoknak, programoknak is.
Jelenleg az önkormányzati tulajdonban lévő, egészségügyi alapellátási feladatok színteréül szolgáló háziorvosi rendelők infrastrukturális állapota - épület, gép-eszköz, informatika – és működtetése tekintetében a régiókon belül erőteljes különbségek tapasztalhatók. Jellemzően korszerűtlen épületekben, elavult eszközökkel, egyes térségekben sok esetben helyettesítő szakemberekkel, rövidebb rendelési időben és esetleges konzultációs lehetőségekkel történik a betegellátás. A hátrányos helyzetű régiók, kistérségek területén a helyzet még súlyosabb, mivel az adott települési önkormányzat saját költségvetéséből csak csekély mértékben tud támogatást nyújtani a fejlesztésekhez, illetve a településszerkezet, a földrajzi és közlekedési viszonyok további hátrányokat gerjesztenek az ott élő lakosság ellátásának tekintetében. Ez az állapot nemcsak a betegellátást és a szolgáltatások minőségének növekedését, az alapellátás körébe tartozó szolgáltatások integrációját, illetve a progresszív szintekkel való info-kommunikációt hátráltatja, hanem a szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférést sem biztosítja az amúgy is nagyobb morbiditási kockázattal élők számára.
„B”komponens: Kistérségi önálló járóbeteg szakrendelők fejlesztése
Felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy a Dél-alföldi régió esetében a „B” komponensre nem nyújtható be pályázat!
Átfogó célok:
- Az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés területi kiegyenlítése, a társadalmi esélykülönbségek csökkentése;
- A szolgáltatási hiányok megszüntetése és szolgáltatások bővítése a szükségleteknek megfelelően;
- A definitív és lakosságközeli ellátást biztosító szolgáltatások komplex rendszerének kialakítása, melyet az egymásra épülő és egymást kiegészítő szolgáltatások / tevékenységek integrációjával érünk el.
A 2006. évi CXXXII. törvény elfogadásával és alkalmazásával az egészségügyi ellátórendszer struktúrájának átalakítása megkezdődött. Ennek következtében az aktív fekvőbeteg ellátás kapacitásmennyisége törvényileg csökkent, így a nem feltétlenül kórházi ellátást igénylő betegek egy része kikerül ebből az ellátási formából és a valós szükségletek a járóbeteg-szakellátásban jelennek meg.
Jelen komponens a meglévő és működő, önálló alapszintű és emeltszintű járóbeteg-szakellátórendszer fejlesztését célozza.
Részcélok
„A” komponens: Alapellátás fejlesztése, helyi egészségházak kialakítása
- A helyi önkormányzat egyes főbb alapellátási szolgálatainak (háziorvosi, fogorvosi szolgálat, központi alapellátási ügyelet, védőnői szolgálat) helyet adó, a pályázó tulajdonában vagy vagyonkezelésében, állami tulajdon esetén vagyonkezelésében, használatában lévő ingatlanok infrastruktúrájának (eszköz, épület) korszerűsítése, vonzóvá tétele infrastruktúrafejlesztéssel és a munkafeltételek minőségének javításával, figyelembe véve a környezettudatos gondolkodásmódot (környezetbarát technológiák és anyagok alkalmazása, a megújuló energiaforrások használata);
- Az esélyegyenlőség elveinek megfelelő beruházás megvalósítása a fogyatékossággal élő és megváltozott munkaképességű emberek egészségügyi alapellátáshoz való akadálymentes hozzáférésének érdekében;
- Közvetlen betegellátással kapcsolatos háziorvosi szolgáltatón belüli és a betegellátás progresszív szintjei közötti modern info-kommunikációs rendszerbe való kapcsolódás informatikai feltételeinek megteremtése;
- Az alapellátás – háziorvosi szolgálat - minőségének javítása;
Felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy kizárólag a háziorvosi praxishoz kapcsolódóan, a háziorvosi rendelővel egy épületben található védőnői szolgálatok fejlesztése támogatható!
A Nyugat-dunántúli régió esetében (NYDOP-2009-5.2.1/A) fogorvosi szolgálatnak helyet adó épületek/helyiségek infrastruktúra és eszközfejlesztése nem lehetséges, a Közép-dunántúli régió esetében (KDOP-2009-5.2.1/A ) pedig kizárólag a háziorvosi praxishoz kapcsolódóan, a háziorvosi rendelővel egy épületben található, közfinanszírozott és területi ellátási kötelezettséggel rendelkező fogorvosi szolgálatok fejlesztése lehetséges!
„B” komponens: Kistérségi önálló járóbeteg-ellátó szakrendelők fejlesztése
- A szolgáltatások színvonalának és a munkafeltételek minőségének javítása korszerű infrastruktúrafejlesztéssel (eszköz, épület) figyelembe véve a környezettudatos gondolkodásmódot (környezetbarát technológiák és anyagok alkalmazása, a megújuló energiaforrások használata);
- Az esélyegyenlőség elveinek megfelelő beruházás megvalósítása a fogyatékossággal élő és megváltozott munkaképességű emberek járóbeteg ellátáshoz való akadálymentes hozzáférésének érdekében;
- Info-kommunikáció fejlesztése;
- A lakosság lakóhelyéhez közel mindazon szakellátási szolgáltatások biztosítása, melyek egymásra épülve és/vagy kiegészítve integrált rendszert alkotva biztosítják a szolgáltatási hiányok megszüntetését és a megnövekedett, szükséglettel alátámasztott igények kielégítését.
Kedvezményezettek köre
Jelen kiírás keretében az alábbi szervezetek pályázhatnak:
„A” komponens:
- Helyi önkormányzatok (Helyi önkormányzati végrehajtó költségvetési szerv (KSH 321);
- Jogi személyiséggel rendelkező, közös fenntartásra létrejött önkormányzati társulások (Önkormányzati fejlesztési társulás (KSH 364), Többcélú kistérségi társulás (KSH 366);
- Helyi önkormányzatok, önkormányzati társulások által létrehozott non-profit gazdasági társaságok, melyekben az önkormányzatok többségi tulajdonrésszel rendelkeznek (KSH 599),
valamint kizárólag a Dél-alföldi régió (DAOP-2009-4.1.1/A) esetében a fentieken túl:
- kisebbségi önkormányzatok (KSH 323, 324),
- egyesületek (KSH 52)
- egyházak (KSH 551)
- alapítványok (KSH 56)
- közhasznú társaságok (KSH 571), átalakulással 2007. július 1. után létrejövő közhasznú nonprofit gazdasági társaságok (KSH 599),
- egyéb, jogi személyiségű non-profit szervezetek (KSH 599),
amelyek tulajdonában, vagy vagyonkezelésében, állami tulajdon esetén vagyonkezelésében, használatában lévő ingatlanban az 1997. évi CLIV tv. 152.§ (1) a - d) pontja szerinti valamely feladatot ellátó egészségügyi szolgáltató működik.
Az „A” komponens keretében a fenti szervezetek betöltött1, területi ellátási kötelezettséggel rendelkező praxisonként pályázhatnak. Amennyiben a projekt egy háziorvosi/fogorvosi praxishoz2 tartozó több település háziorvosi rendelőinek fejlesztését célozza, a pályázat benyújtására kizárólag konzorciumi formában van lehetőség.
Ebben az esetben a háziorvosi praxis elsődleges ellátási helyét biztosító önkormányzat jogosult a pályázatot benyújtani konzorciumban a fejlesztéssel érintett praxishoz tartozó települési önkormányzattal/önkormányzatokkal. Amennyiben a praxishoz tartozó települések nem mindegyikén valósul meg fejlesztés, a fejlesztéssel ilyen módon közvetlenül nem érintett településnek nem szükséges a konzorciumban részt vennie. Azonban a pályázathoz csatolni szükséges a praxishoz tartozó, de a konzorciumban nem résztvevő települések támogató nyilatkozatát is.
A konzorciumokra vonatkozó általános szabályok tekintetében az Általános feltételek c. dokumentum B1 pontja az irányadó!
„B” komponens:
- Helyi önkormányzatok (Helyi önkormányzati végrehajtó költségvetési szerv (KSH 321);
- Jogi személyiséggel rendelkező, közös fenntartásra létrejött önkormányzati társulások (Önkormányzati fejlesztési társulás (KSH 364), Többcélú kistérségi társulás (KSH 366);
- Helyi önkormányzatok, önkormányzati társulások által létrehozott non-profit gazdasági társaságok, melyekben az önkormányzatok többségi tulajdonrésszel rendelkeznek (KSH 59);
amelyek tulajdonában, vagy vagyonkezelésében, állami tulajdon esetén, vagyonkezelésben, használatában lévő ingatlanban az 1997. évi CLIV tv. 89.§ és 90.§ pontja szerinti valamely feladatot ellátó egészségügyi szolgáltató működik.
Jelen konstrukció keretében a benyújtásakor nem intézményi formában működő, önálló, egymástól független járóbeteg szakrendelések fejlesztése abban az esetben támogatható, ha a pályázat benyújtásakor a Pályázóra és a beruházással érintett ingatlanra vonatkozó jogosultsági feltételek teljesülése mellett a fejlesztéssel érintett egészségügyi szolgáltatók együttesen is megfelelnek a Pályázati Felhívás és Útmutatóban a szakmai program vonatkozásában rögzített kritériumoknak, valamint az összes feladatellátásra vonatkozó szerződés / megállapodás a pályázathoz csatolásra került.
A „B” komponens keretében konzorciumi partner bevonása, konzorciumban történő pályázat benyújtása nem lehetséges. Az Általános Feltételek c. dokumentum B1. pontjában foglaltak nem alkalmazandóak.
Támogatható tevékenységek köre
Kizárólag azok a projektjavaslatok támogathatók, amelyek a pályázati program célkitűzéseivel összhangban álló tevékenységeket tartalmaznak, és helyi szükségleteken alapulnak.
„A” komponens:
Támogatható tevékenység a meglévő, működő alapellátást szolgáló orvosi rendelők, egészségközpontok/egészségházak infrastruktúrafejlesztése, akadálymentesítése, illetve az eddig más célra használt ingatlan orvosi rendelővé/egészségházzá vagy központosított alapellátási ügyeletté való kialakítása, indokolt esetben új épület létrehozása. A fejlesztés kiterjed elsősorban a szakmai felszereltség korszerűsítésére a minimumfeltételeknek megfelelően, illetve minőségi definitív ellátás végzéséhez szükséges gépek-eszközök fejlesztésére, továbbá az info-kommunikációt biztosító informatikai fejlesztésekre.
Fentiek figyelembevételével önállóan támogatható tevékenységek az „A” komponens keretében:
Építés:
- Meglévő közfinanszírozott és területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosi rendelőnek, fogorvosi rendelőnek (kivéve NYDOP-2009-5.2.1/A), a központi alapellátási ügyeletnek helyt adó helyiségek felújítása, átépítése, bővítése, a jogszabályi és a szakmai minimum feltételeknek megfelelően, és az akadálymentesítés szempontjainak figyelembevételével;
- Csoportos praxisokba integrálódást biztosító fejlesztések;
- Egészségközpont/egészségház infrastruktúrájának fejlesztése, kialakítása, a
Pályázati útmutatóban előírt kötelező, illetve opcionális funkciók betöltésével;
Új építés kizárólag az alábbi feltételekkel támogatható:
- amennyiben a pályázó nem rendelkezik a létesítéséhez megfelelő épülettel,
vagy
- amennyiben rendelkezik épülettel, de a meglévő épület gazdaságos átalakításra alkalmatlan, vagy a telekhatáron belüli bővítés tervezői nyilatkozat alapján nem lehetséges, vagy a meglévő épület életveszélyes állapotban van (melyet a pályázó ÁNTSZ igazolással, vagy statikus véleményével támaszt alá, melynek kelte korábbi, mint jelen pályázati kiírás megjelenésék időpontja).
Új építés esetén a Pályázati Felhívás és Útmutató 2. számú segédletét képező Építészeti ajánlást javasoljuk figyelembe venni.
Az önmagában akadálymentesítésre irányuló fejlesztés nem minősül infrastruktúra-fejlesztésnek, nem támogatható.
„B” komponens:
Önállóan támogatható tevékenységek a „B” komponens keretében:
Építés:
- Meglévő önálló járóbeteg-szakrendelő bővítése, átépítése, felújítása a jogszabályi és a szakmai minimum feltételeknek megfelelően, és az akadálymentesítés szempontjainak figyelembevételével;
Új építés kizárólag az alábbi feltételekkel támogatható:
- amennyiben a pályázó nem rendelkezik a létesítéséhez megfelelő épülettel,
vagy
- amennyiben rendelkezik épülettel, de a meglévő épület gazdaságos átalakításra alkalmatlan, vagy a telekhatáron belüli bővítés tervezői nyilatkozat alapján nem lehetséges, vagy a meglévő épület életveszélyes állapotban van (melyet a pályázó ÁNTSZ igazolással, vagy statikus véleményével támaszt alá, melynek kelte korábbi, mint jelen pályázati kiírás megjelenésék időpontja).
Támogatás mértéke 90 %
Támogatás összege
A. komponens: 10-60 millió Ft
B. komponens: 50-300 millió Ft
Kiíró szervezet:
Neve: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Címe: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
VÁTI Nonprofit Kft.
Közép-Dunántúli Területi Iroda
8000 Székesfehérvár, Távírda u. 2 II/3.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ajánlja másnak is ezt a Pályázat-t