Integrációs közoktatási referencia intézmények támogatása (TÁMOP-3.3.3-08/1/KMR)
Beadási határidő: 2009. május 15.
Támogatás célja
Jelen pályázati kiírás célja olyan közoktatási intézményi hálózat kialakítása, amely hálózati tanulás, hospitáció révén hozzájárul a HHH tanulók integrált oktatását segítő, minőségbiztosított pedagógiai módszertanok minél szélesebb körben történő alkalmazásához. Fő cél, hogy mind a pályán lévő pedagógusok, mind a pedagógushallgatók, a halmozottan hátrányos helyzetű (továbbiakban HHH) tanulók integrált nevelését megvalósítani szándékozó iskolák, modell értékű gyakorlati tevékenységen keresztül nyerjenek betekintést olyan fejlesztések megvalósításába, amelyek kiemelt szempontként kezelik az esélyegyenlőséget, egyenlő bánásmódot, az IPR alapú fejlesztést a közoktatási intézmények szervezeti és pedagógiai átalakításában. Az integrációs referencia intézmény kiválasztása, fejlesztése, szolgáltatási rendszerének kialakítása a hazai integráló iskolák minőségbiztosítási rendszerének kialakítását eredményezi. A konstrukció keretében az integrációs referenciaintézményi konzorciumok kiválasztása 6 régióban, régiónként 3-7 intézményi konzorcium, összesen 18-42 integrációs referencia intézményi konzorcium fejlesztése, szolgáltató funkcióik kialakítása valósul meg. A HHH tanulók integrált nevelésében modell-értékű gyakorlatot folytató integrációs referencia intézmények horizontális együttműködéséből kialakuló kooperatív hálózat kialakítása · a HHH tanulók integrált – az Integrációs Pedagógiai Rendszernek megfelelő, vagyis IPR alapú – nevelésének elterjesztése, · az inkluzív és minőségi oktatást biztosító intézményi feltételek fejlesztése, valamint · a pedagógusképző felsőoktatási intézmények hallgatói számára az integrált nevelést megvalósító integrációs referencia intézmények gyakorló helyekként történő bevonása. Cél, hogy kialakuljon Magyarországon egy olyan hálózat, amely egymást segítő minőségbiztosított szakmai hálóként összefogja a hátrányos helyzetű/roma tanulókat integráltan oktató, szolgáltató intézményeket, szakmai műhelyeket, pedagógusképzéssel foglalkozó felsőoktatási kutatási és képzési központokat. A program lényege az IPR alapú intézményfejlesztésre, az inkluzív oktatási környezetre fókuszáló egymástól tanulás. Cél továbbá, hogy a nyertes pályázók felkészüljenek a TÁMOP 3.2.2 pályázatban létrejövő támogató hálózatba való bekapcsolódásra. Ezen hálózat célja, hogy a közoktatási intézmények számára szükséges továbbképzések, mentorálás, szakértői szolgáltatások, szakmai tanácsadás stb. elérhetőségét egyenletesen magas színvonalon képes legyen biztosítani. Emellett a hálózat feladata a szaktárca számára biztosítani a szükséges információkat a modernizációs folyamat helyzetéről, gondjairól, amely információk elősegítik a szükséges intézkedések megtételét. Egyúttal a hálózat a régió szintjén megteremti azt a szakmai kommunikációs csatornát, amely a közoktatási intézményrendszerben folyó fejlesztő tevékenységről és a szakmai munka hatékonyságáról, a fejlesztést elősegítő és gátló tényezőkről rendszeres visszajelzéseket ad a szaktárca és a TÁMOP 3.1.1, 3.3.1. kiemelt projektgazda számára. Cél továbbá, hogy a TÁMOP 3.1.1. kiemelt program által koordinált, támogatott referencia iskolai hálózattal szoros együttműködés alakuljon ki.
Kedvezményezettek köre
Jelen pályázati kiírás keretében az alábbi szervezetek konzorciumai pályázhatnak (KSH besorolással):
1. A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény
A) 20.§(1) szerinti alábbi nevelési-oktatási intézmények:
a) óvoda;
b) általános iskola;
c) gimnázium, szakközépiskola
d) alapfokú művészetoktatási intézmény
B) a 33. § (1) bekezdése szerinti többcélú intézmények
a) egységes iskola vagy összetett iskola,
b) közös igazgatású közoktatási intézmény,
C) a 22 § szerinti Pedagógiai szakmai-szolgáltató intézmények
2. A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 1. számú mellékletében felsorolt államilag elismert pedagógusképző felsőoktatási intézmények,
3. Helyi cigány kisebbségi önkormányzatok (KSH sz. besorolás: (32), (35))
4. A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 22.§(1) szerinti non-profit pedagógiai szakmai-szolgáltató intézmények.
5. Országos, területi, helyi roma/szülői civil szervezetek (KSH sz. besorolás: (52), (56), (57), (59))
A jelen kiírás keretében a fent felsorolt szervezetek konzorciumának létrehozását együttműködési megállapodásban kell rögzíteniük az útmutató mellékletét képező megállapodás minta alapján. A konzorciummal szemben támasztott feltételek Az integrációs referencia intézményi konzorcium kötelező összetétele:
· a főpályázó általános iskola (vagy legalább 8 évfolyammal működő tagintézmény), melynek kötelező konzorciumi partnerei
· legalább egy óvoda (ha az intézménynek nem része)
· pedagógusképző felsőoktatási intézmény
A konzorciumba bevonható további partnerek: érettségit adó középiskola, alapfokú művészeti iskola, cigány kisebbségi önkormányzat, pedagógiai szakmai szolgáltató intézmény, civil szervezet. A pedagógusképző felsőoktatási intézmények több, de legfeljebb 4 pályázatban lehetnek konzorciumi partnerek. A pedagógusképző felsőoktatási intézmények kivételével minden intézmény, szervezet csak egy pályázatban szerepelhet, mint főpályázó vagy mint konzorciumi tag. A konzorciumban résztvevő intézmények száma nem haladhatja meg a 6-ot.
A támogatható tevékenységek köre
IPR alapú Intézményfejlesztéshez kapcsolódó tevékenységek, szolgáltatóvá válást elősegítő tevékenységek, szolgáltatói tevékenységek, közoktatási fejlesztési hálózatokhoz történő kapcsolódást, a hálózati- és horizontális tanulást segítő tevékenységek megvalósítása a pályázati útmutató C1. pontja alapján.
A főpályázó intézmény:
a) A főpályázó intézmény szegregációmentes, jogszerű integrációs gyakorlatot folytat és jogszerű az integrációs támogatás felhasználása (11/1994 (VI.8,) MKM r. szerint) A főpályázó általános iskola (tagintézmény esetében is a teljes intézmény) nem szegregál. (Szegregációnak minősül, ha azonos évfolyamon van olyan két osztály, amelyek között a HHH tanulók aránya közötti különbség meghaladja a 25%-ot. Nem számít intézményen belüli szegregációnak, ha az érintett tanulócsoportok két különböző település 8 évfolyamos tagintézményében találhatók.)
b) Az egyiskolás település intézményéből a más településre eljáró nem HHH tanulók aránya alacsonyabb, mint 25 %.
c) Több iskolás településen, a főpályázó intézmény és a település több iskolájának bármelyikében a HHH tanulók iskolán belüli aránya és a település összes iskolájában a HHH tanulók létszámának a település összes iskolájába járó tanulók létszámához viszonyított aránya közötti eltérés nem több mint 25 %.
d) A sajátos nevelési igényű (továbbiakban: sni) tanulók száma települési szinten nem magasabb, mint 7%.
e) Legalább két éves integrációs gyakorlattal rendelkezik (az OOIH-val megkötött Együttműködési megállapodás sorszámát be kell írni a Pályázati Adatlap 4.1.1 pontjába).
f) Az alábbi területeken rendelkezik legalább két működő és dokumentációval (programleírás, segédanyag) igazolható jó gyakorlattal, a hátrányos helyzetű gyermekek oktatásával/nevelésével összefüggésben: - tanórai differenciálás - kooperatív tanulás - tevékenységközpontú pedagógiák - multikulturális tartalmak, interkulturális nevelés - hatékony tanulómegismerési technikák - árnyalt, fejlesztő értékelés - projektpedagógia - drámapedagógia - óvoda-iskola átmenet - egyéni fejlesztési tervek kialakítása és megvalósítása - az önálló tanulási képességet kialakító program - tanulási motivációt erősítő és fenntartó tevékenység - kommunikációs képességet fejlesztő program - előítéletek kezelését szolgáló programok - pályaorientáció, továbbtanulásra felkészítő program
Konzorciumi partner intézmény:
a) Középiskola, a 9. évfolyamon a lemorzsolódás aránya nem éri el a 10%-ot
b) Óvoda: az adott óvoda körzetébe tartozó három éves HHH óvodáskorúak legalább 60 %-a igénybe veszi az óvoda szolgáltatásait
c) Pedagógusképzéssel foglalkozó felsőoktatási intézményekre vonatkozó feltételek: az NFT I. HEFOP 2.1.1. központi programban a pedagógus alapképzés számára kifejlesztett képzési csomag valamelyikét a pályázat futamideje alatt kötelező vagy kötelezően választható tantárgyként oktatja.
Támogatás mértéke (%): 100
Támogatás minimum összege: 23 000 000.- HUF
Támogatás maximum összege: 34 000 000.- HUF
Támogatható projektek száma: 3 - 7
Kiíró szervezet:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága
Tel.: 301-3200