A fenntartható életmódot és az ehhez kapcsolódó viselkedésmintákat ösztönző kampányok (KEOP-2009-6.1.0/A/B/C)
A KEOP-2009-6.1.0/A komponens beadási határideje 2009. november 30-tól felfüggesztve, a KEOP-2009-6.1.0/B komponens esetén a pályázatok benyújtása folyamatosan lehetséges, a kiírás felfüggesztéséig. A KEOP-2009-6.1.0/C komponens esetében 2009. május 4. és 2009. október 5. a határidő
A támogatás célja
A konstrukció célja a fenntartható életmód és az ehhez kapcsolódó viselkedésminták elterjesztése információs eszközök (szemléletformálás, tájékoztatás, képzés stb.) segítségével. Így cél a fogyasztók környezettudatosságának, környezetkultúrájának és környezet-etikájának fejlesztése, főleg a mindennapi élet területén (táplálkozás, háztartás, munkahely, közlekedés és szabadidő), a fenntarthatóbb választási lehetőségekről szóló információs kampányokkal, közösségi együttműködések megvalósításával. A pályázat konkrét célja a kompetens és felelős fogyasztói magatartás elterjedésének segítése, a fenntartható életmód értékeinek és eszközeinek széleskörű elterjesztése, a környezeti tanácsadók módszertani kultúrájának korszerűsítése, és a fenntarthatóság nem formális tanulási helyzeteinek ösztönzése. A civil szféra, az oktatási szektor, a tudományos szféra együttműködésének eredményeként a legszélesebb körben kell tudatosítani a fenntarthatóság értékrendjét, ismertté tenni a fenntartható alternatívákat, használatuk módját, és megismertetni a fogyasztás környezeti hatásait.
Nem célja a konstrukciónak a fenntarthatóság környezeti dimenzióját csak közvetve segítő, illetve azt elhanyagoló kampányok támogatása. Így egyértelműen természetvédelmi, tájképvédelmi, turisztikai, egészséges táplálkozási, egészséges élelmiszer, mozgáskultúra népszerűsítési, biotermesztési, kutatás-fejlesztési vagy műemlékvédelmi célú kampány, és közösségfejlesztés nem támogatható (ezekhez más források állnak rendelkezésre).
A konstrukciót megalapozza az EU és Magyarország környezetvédelmi politikája, valamint az EU és Magyarország Fenntartható Fejlődés Stratégiája , és az ennek részeként elkészült Fenntartható Termelési és Fogyasztási Akciótervek 3 is, valamint a hazai irányadó dokumentumok. Az EU Akciótervei várhatóan ötféle cselekvési területet fognak majd át: 1: innováció fejlesztése, 2: jobb termékek és piacuk, 3: jobb (ökohatékonyabb) termelés, 4: viselkedésváltozás a környezettudatos (bölcs, válogatós, ökointelligens) fogyasztásért, 5: külpiaci aktivitás az előzőek érdekében. A viselkedésváltozás cselekvési területen négy cél érdekében hétféle eszközt tervez az EU működtetni. A négy cél a környezeti költségek beépítése a termékek árába, a termékek környezeti tulajdonságainak megismertetése a fogyasztók körében, a piacok ösztönzése több és jobb termék forgalmazására, és a termékek környezeti szempontból megfelelőbb használata. Az eszközök között a kereskedők „környezeti teljesítmény” megállapodásai és elköteleződése, a környezeti költségek beépítésével működő piaci eszközök (pl. adók, forráshasználati díjak) kiterjedtebb használata, a forgalmi adó környezeti szempontot beépítő felülvizsgálata, az EU környezetvédelmi termékminősítő rendszerének fejlesztése és integrálása többféle politikába, fellépés a téves, félrevezető környezeti termékjelzések és reklámtevékenység, a zöld beszerzés, valamint a fogyasztók tájékoztatási, oktatási és képzési kampányai szerepelnek.
A magyar lisszaboni akcióterv a fenntartható fogyasztást a környezetfejlesztés fő céljaként határozza meg, míg a fenntartható termelés fejlesztése a versenyképességi célok egyike. A Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia három prioritásának mindegyike jelentős tanulási, tájékoztatási feladatokat fogalmaz meg az életmód- és szemléletváltás érdekében. Az egyik prioritás önálló célként is kitűzi a fenntartható fogyasztási szokások uralkodóvá válását, míg a társadalmi funkciókat összefogó prioritás többek között az egészséges életmód kialakítását és az élő, működő emberi közösségek megőrzését, fejlesztését tűzi ki célul, mint a társadalom fennmaradását megalapozó folyamatokat.
Szükséges a kisközösségek fejlesztése, valamint a tanulási, együttműködési, részvételi, döntéshozói és alkalmazkodási képességek fejlesztésén keresztül a közösségi lét megélésének segítése. A természeti környezet megőrzésének sikere is attól függ, hogy a lakosság mennyiben ismeri fel és fogadja el elsődlegesként az élő környezet létfontosságú funkcióinak védelmét, mennyiben hajlandó és képes olyan életmódot és fogyasztási szokásokat választani, amelyek nem vezetnek a létfenntartó környezeti folyamatok tönkretételéhez. Termelésünk és fogyasztásunk természeti erőforrás-igényét, anyagi fogyasztás igényét csökkentenünk kell a fenntartható fejlődési stratégia szerint.
A lakosság általában nem rendelkezik sem elegendő információval életmódjának (közlekedési módok, táplálkozás, lakás, szabadidő) környezeti hatásairól, sem megfelelően erős döntéshozatali, joggyakorlási képességekkel (felismert környezeti érdekeik védelmében). Az uralkodó fogyasztói szokások általában ellentétesek a fenntarthatóság elveivel. Felmérések szerint a lakosság fele ugyan tisztában van azzal, hogy a fogyasztásnak vannak kedvezőtlen környezeti hatásai, azonban háromnegyedük úgy véli, a problémát pusztán technikai fejlődéssel kell áthidalni. Az emberek nem akarnak életmódjukon változtatni, holott általánosságban, globálisan belátják a jelenlegi életmódminták fenntarthatatlanságát. Az üzleti, helyi, régiós, országos politikai döntéshozók a lakosság érdektelenségére hivatkozva szintén könnyen hoznak a fenntarthatósággal akár ellentétes döntéseket is. Vannak azonban kedvező jelenségek is.
Elsősorban vidéken, illetve a fogyasztással arányos díjat fizetők körében megőrződtek tradicionális - részben fenntarthatónak mondható - fogyasztói szokások (például alacsony vízfogyasztás, takarékos energiafelhasználás, újrahasznosítási megoldások jelenléte).
Alkalmaznak hagyományos ismereteket az extenzív gazdálkodás, a paraszti élet és néhány kismesterség területén. Viszonylag magas fokú az élelmiszer iránti igényesség, beleértve a helyi termékek, valamint a kevésbé kemizált termékek elvi preferenciáját. A biztató folyamatok egyike, hogy az élelmiszerfogyasztásban, illetve a szabadidős fogyasztásban a tájjellegű, illetve a magas minőségű termékek és a biotermékek iránti kereslet növekszik.
Szemléletformálás minden probléma (vízhasználat, hulladékképződés, anyagtakarékosság stb.) megoldásához, és a meglévő kedvező folyamatok megőrzéséhez is szükséges, megelőzve és kiegészítve az infrastrukturális fejlesztéseket.
A fogyasztói szokások kedvezőtlen tendenciáinak folytatódása miatt nő a települési hulladék és a szennyvíz szennyezőanyag koncentrációja. A döntően ivóvízellátásra használt rétegvizek fokozottabb használata esetében nő a felszíni eredetű vízszennyezés kockázata. A közlekedési és lakossági szektorban a fajlagos energiafelhasználás további növekedése várható, hacsak nem változik meg jelentősen a fogyasztók attitűdje.
Azoknak a fenntartható fogyasztási mintáknak kell elterjednie, amelyek kisebb anyag- és energiaigénnyel – több közösségi szolgáltatással, szellemi termékkel – elégítik ki a szükségleteket, illetve a hulladékkeletkezés megelőzését neveléssel, minták elterjesztésével, értékváltással segítik. A kulturális javak iránti magasabb kereslet csökkentheti a dologi jólét hajszolását a lakosság körében, ami egyúttal a környezet terhelésének csökkentését is jelenti. A megfelelő tájékoztatás jelentős segítséget nyújthat azáltal, hogy informálja a termelőket és fogyasztókat az általuk vásárolt termékek és szolgáltatások hatásairól, és lehetővé teszi számukra a helyes döntések meghozatalát. A fogyasztási szokások megfelelő alakítása szempontjából az elektronikus média éri el a legnagyobb közönséget, míg a személyes kommunikáció a legnagyobb hatást – mindkettő csak akkor, ha valóban elérhető, megélhető életmódokat mutatnak be.
A fentiek miatt az ÚMFT a szükséges környezeti fejlesztések között a fenntartható életmód és fogyasztási szokások, cselekvésminták, mintaprojektek támogatását és elterjesztését, a környezeti szemléletformálást is megnevezte. A KEOP stratégiája az, hogy az életminőség javulását rövid, és hosszú távon is elősegíti a környezetvédelem erősítése. A környezetvédelem erősítésébe beletartozik a környezeti infrastruktúra fenntarthatósági szempontokat figyelembe vevő fejlesztése, a természeti erőforrások hatékonyabb és takarékos használata. Az infrastruktúrák és erőforrások hatékony és takarékos használata a fenntartható fejlődés szempontjainak jobb megismerését és természetesebb alkalmazását igénylik mindenkitől. Ehhez környezeti szemléletformálásra van szükség, egyrészt azért, mert a régi EU tagországokra jellemző fogyasztási minták és piaci magatartások gyors átvételével a környezettudatos termelési és fogyasztási szokások elterjedése nem tartott lépést. Másrészt a környezetérdekű piac fejlődését az ökohatékonyságra törekvő technológiai fejlesztések ritkasága mellett leginkább a lakosság viszonylag alacsony, illetve csak 1-2 részterületre koncentráló környezettudatossága akadályozza. A fenntartható termelési és fogyasztási célok elérését és az eszközök fejlesztését nemcsak a KEOP, hanem – a piac termelői oldalának nyújtott támogatások révén - a GOP (pl. környezetközpontú technológiaváltást segítő konstrukciója) is segíti.
Rendelkezésre álló forrás
A pályázat meghirdetésekor a támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg (2012-ig évente): 1.000.000.000 Ft
„A” komponens: 100.000.000 Ft
„B” komponens: 500.000.000 Ft
„C” komponens: 400.000.000 Ft
Támogatható tevékenységek
Az „A” komponens támogatható tevékenységei:
Az „A” komponens keretében a I.-III. pont alatti támogatható tevékenységek közül több is választható.
A IV. pont alatti projekt előkészítés támogatható tevékenység választható!
A támogatható tevékenységek alatt felsorolt „szakmai követelmények” tartalmazzák a tevékenységek támogathatóságának feltételeit.
I. Tájbejárás sorozat szervezése és lebonyolítása
Szakmai követelmények:
1. A tevékenység célja interaktív tanulási alkalmak létrehozása a fenntarthatósági tematikához illeszkedő helyszíneken (például fenntartható közösségek látogatása, a megújuló energiaforrást felhasználó erőművek meglátogatása stb.);
2. Kizárólag nem-formális és informális tanulási alkalmak létrehozása támogatható;
3. A pályázat benyújtásához a résztvevők ismerete szükséges (az előkészítés során meg kell történnie a célcsoport bevonásának), így a pályázatban meg kell adni a célcsoport nagyságát, település szerinti lakhelyét (több település lehetséges), az A 2.2 szerinti besorolását (több kategória is lehetséges), a csoportképző ismérveket (pl. valamely iskola tanulói stb.) és a célcsoport bevonásának módját (pl. helyi újság hirdetés);
4. Legalább 100 aktív rövid távú vagy 50 aktív hosszú távú elérés teljesítése szükséges;
5. A tevékenységnek kötelező része az A2.1 alatti fenntarthatósági üzenetek közül pontosan egy üzenet kiválasztása, amelyhez kapcsolódóan kell meghatározni a tájbejárás helyszínét/helyszíneit;
6. A tevékenységnek kötelező része az üzenet hatékony közvetítéséhez szükséges kommunikációs tartalom kidolgozása;
7. A tevékenységnek kötelező része az ismeretterjesztő tartalom alapján előadás és interaktív csoport foglalkozás megszervezése a tájbejárás helyszínén;
8. A tevékenységnek kötelező része a kampány hatékonyságának mérése az összes résztvevő bevonásával (a kampány előtt és után is kötelező felmérést készíteni);
9. A projektnek kötelező része az ÚMFT szintű tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségek teljesítése;
10. A tevékenységnek választható része ismeretterjesztő anyagok elkészítése és szétosztása a résztvevők között, illetve tájékoztató műsor, cikk szerepeltetése a helyi médiában (iskola újság, zárt láncú TV stb.);
11.A tevékenységnek választható része a célcsoport elszállítása a helyszínre, illetve a célcsoport elszállásolása.
A nem-formális, informális tanulás (és a nem támogatható formális tanulás) meghatározását ld. a Fogalomjegyzékben a „tanulás” címszó alatt
II. Fenntarthatósági tematikájú rendezvény/rendezvénysorozat szervezése és lebonyolítása
Szakmai követelmények:
1. A tevékenység célja interaktív tanulási alkalmak létrehozása fenntarthatósági tematikájú rendezvényen (pl. fenntarthatósági tematikájú falunap, találkozó, előadás sorozat, agóra stb.);
2. Kizárólag nem-formális és informális tanulási alkalmak létrehozása támogatható;
3. A pályázat benyújtásához a résztvevők ismerete szükséges (az előkészítés során meg kell történnie a célcsoport bevonásának), így a pályázatban meg kell adni a célcsoport nagyságát, település szerinti lakhelyét (több település lehetséges), az A 2.2 szerinti besorolását (több kategória is lehetséges), a csoportképző ismérveket (pl. valamely iskola tanulói stb.) és a célcsoport bevonásának módját (pl. helyi újság hirdetés);
4. Legalább 100 aktív rövid távú vagy 50 aktív hosszú távú elérés teljesítése szükséges;
5. A tevékenységnek kötelező része az A2.1 alatti fenntarthatósági üzenetek közül pontosan egy üzenet kiválasztása, és az üzenet hatékony közvetítéséhez szükséges kommunikációs tartalom kidolgozása;
6. A tevékenységnek kötelező része az ismeretterjesztő tartalom alapján előadás és interaktív csoport foglalkozás megszervezése a rendezvény helyszínén;
7. A tevékenységnek kötelező része a kampány hatékonyságának mérése az összes résztvevő bevonásával (a kampány előtt és után is kötelező felmérést készíteni);
8. A tevékenységnek kötelező része az ÚMFT szintű tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségek teljesítése;
9. A tevékenységnek választható része ismeretterjesztő anyagok elkészítése és szétosztása a résztvevők között, illetve tájékoztató műsor, cikk szerepeltetése a helyi médiában (iskola újság, zárt láncú TV stb.);
10. A tevékenységnek választható része a célcsoport elszállítása a helyszínre, illetve a célcsoport elszállásolása.
11. A tevékenységnek választható része a rendezvény lebonyolításhoz szükséges anyagok és eszközök beszerzése.
III. Nem fenntarthatósági tematikájú kulturális vagy közösségi rendezvényen való megjelenés szervezése és lebonyolítása
Szakmai követelmények:
1. A tevékenység célja interaktív tanulási alkalmak létrehozása nem fenntarthatósági tematikájú rendezvényen (pl. nyári fesztiválok területén zöld sátor, falunap keretében zöld stand stb.);
2. Kizárólag nem-formális és informális tanulási alkalmak létrehozása támogatható;
3. A pályázatban meg kell adni a célcsoport várható nagyságát (rendezvény összes résztvevőjének és a ténylegesen elért emberek arányának becslésével), település szerinti lakhelyét (több település lehetséges), az A 2.2 szerinti besorolását (több kategória is lehetséges);
4. Legalább 100 aktív rövid távú elérés teljesítése szükséges;
5. A tevékenységnek kötelező része az A2.1 alatti fenntarthatósági üzenetek közül pontosan egy üzenet kiválasztása, és az üzenet hatékony közvetítéséhez szükséges kommunikációs tartalom kidolgozása;
6. A tevékenységnek kötelező része az ismeretterjesztő tartalom alapján előadás és interaktív csoport foglalkozás megszervezése a rendezvény helyszínén;
7. A tevékenységnek kötelező része a kampány hatékonyságának mérése legalább 100 résztvevő bevonásával (a kampány előtt és után is kötelező felmérést készíteni);
8. A tevékenységnek kötelező része az ÚMFT szintű tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségek teljesítése;
9. A tevékenységnek választható része ismeretterjesztő anyagok elkészítése és szétosztása a résztvevők között.
10. A tevékenységnek választható része a rendezvény lebonyolításhoz szükséges anyagok és eszközök beszerzése.
IV. Projekt előkészítés (választható)
Szakmai követelmények:
− A projekt költségeinek és hatásainak feltárásához, pontos meghatározásához szükséges feladatok elvégzése, azaz a Megvalósíthatósági Tanulmány elkészítése.
„B” komponens:
A „B” komponens keretében a I.-V. pont alatti támogatható tevékenységek közül több is választható, de az V. tevékenység önállóan nem.
A VI. pont alatti projekt előkészítés támogatható tevékenység választható (azonban közbeszerzési kötelezettség esetén kötelező)!
A támogatható tevékenységek alatt felsorolt „szakmai követelmények” tartalmazzák a tevékenységek támogathatóságának feltételeit.
I. Térségi komplex kampányok megtervezése és lebonyolítása
Szakmai követelmények:
1. A tevékenység célja fenntarthatósági tematikájú médiakampány megvalósítása, regionális vagy interregionális szinten (a Közép-Magyarországi Régió kivételével), legalább 3 ATL 9 eszköz kombinálásával, széles célcsoport számára.
2. A pályázatban meg kell adni a célcsoport várható nagyságát (az ATL médiumok olvasottsági, hallgatottsági, nézettségi adatainak hivatkozásával), régió szerinti lakhelyét (több régió lehetséges), a célcsoport A2.2 szerinti besorolása szerint a „lakosság általában” kell, legyen;
3. Legalább 300 000 rövidtávú passzív vagy 150 000 hosszú távú passzív elérés teljesítése szükséges;
4. A tevékenységnek kötelező része az A2.1 alatti fenntarthatósági részcélok közül legalább egy kiválasztása, a részcélt szolgáló üzenet(ek) meghatározása (az A2.1 alatti táblázat üzeneteitől eltérő üzenet is lehetséges) és az üzenet(ek) hatékony közvetítéséhez szükséges kommunikációs tartalom (brief) kidolgozása;
5. A tevékenységnek kötelező része a brief alapján a médiamix kialakítása, a kreatív anyagok kidolgozása, sokszorosítása (amennyiben releváns, pl. óriás plakát), a média kampány lebonyolítása.
6. A tevékenységnek kötelező része a kampány hatékonyságának mérése (a kampány előtt és után is kötelező felmérést készíteni);
7. A tevékenységnek kötelező része a médiakampányt kiegészítő PR tevékenység folytatása;
8. A tevékenységnek kötelező része az ÚMFT szintű tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségek teljesítése.
II. Fenntarthatósági tematikájú rendezvény/rendezvénysorozat szervezése és lebonyolítása
Szakmai követelmények:
1. A tevékenység célja interaktív tanulási alkalmak létrehozása fenntarthatósági tematikájú rendezvényen (pl. fenntarthatósági tematikájú falunap, találkozó, előadás sorozat, agóra stb.);
2. Kizárólag nem-formális és informális tanulási alkalmak létrehozása támogatható;
3. A pályázat benyújtásához a résztvevők ismerete szükséges (az előkészítés során meg kell történnie a célcsoport bevonásának), így a pályázatban meg kell adni a célcsoport nagyságát, település szerinti lakhelyét (több település lehetséges), az A2.2 szerinti besorolását (több kategória is lehetséges), a csoportképző ismérveket (pl. valamely iskola tanulói stb.) és a célcsoport bevonásának módját (pl. helyi újság hirdetés);
4. Legalább 1000 aktív rövid távú vagy 500 aktív hosszú távú elérés teljesítése szükséges;
5. A tevékenységnek kötelező része az A2.1 alatti fenntarthatósági részcélok közül legalább egy kiválasztása, a részcélt szolgáló üzenet(ek) meghatározása (az A2.1 alatti táblázat üzeneteitől eltérő üzenet is lehetséges) és az üzenet(ek) hatékony közvetítéséhez szükséges kommunikációs tartalom kidolgozása;
6. A tevékenységnek kötelező része az ismeretterjesztő tartalom alapján előadás és interaktív csoport foglalkozás megszervezése a rendezvény helyszínén;
7. A tevékenységnek kötelező része a kampány hatékonyságának mérése (a kampány előtt és után is kötelező felmérést készíteni);
8. A tevékenységnek kötelező része az ÚMFT szintű tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségek teljesítése;
9. A tevékenységnek választható része ismeretterjesztő anyagok elkészítése és szétosztása a résztvevők között, illetve a rendezvényről tájékoztató műsor, cikk szerepeltetése a regionális vagy országos médiában;
10. A tevékenységnek választható része a célcsoport elszállítása a helyszínre, illetve a célcsoport elszállásolása.
11. A tevékenységnek választható része a rendezvény lebonyolításhoz szükséges anyagok és eszközök beszerzése.
III. Nem fenntarthatósági tematikájú kulturális vagy közösségi rendezvény(ek)en való megjelenés szervezése és lebonyolítása
Szakmai követelmények:
1. A tevékenység célja interaktív tanulási alkalmak létrehozása nem fenntarthatósági tematikájú rendezvényen (pl. nyári fesztiválok területén zöld sátor, falunap keretében zöld stand stb.);
2. Kizárólag nem-formális és informális tanulási alkalmak létrehozása támogatható;
3. A pályázatban meg kell adni a célcsoport várható nagyságát (rendezvény összes résztvevőjének és a ténylegesen elért emberek arányának becslésével), település szerinti lakhelyét (több település lehetséges), az A2.2 szerinti besorolását (több kategória is lehetséges);
4. Legalább 1000 aktív rövid távú vagy 500 aktív hosszú távú elérés teljesítése szükséges;
5. A tevékenységnek kötelező része az A2.1 alatti fenntarthatósági részcélok közül legalább egy kiválasztása, a részcélt szolgáló üzenet(ek) meghatározása (az A2.1 alatti táblázat üzeneteitől eltérő üzenet is lehetséges) és az üzenet(ek) hatékony közvetítéséhez szükséges kommunikációs tartalom kidolgozása;
6. A tevékenységnek kötelező része az ismeretterjesztő tartalom alapján előadás és interaktív csoport foglalkozás megszervezése a rendezvény helyszínén;
7. A tevékenységnek kötelező része a kampány hatékonyságának mérése (a kampány előtt és után is kötelező felmérést készíteni);
8. A tevékenységnek kötelező része az ÚMFT szintű tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségek teljesítése;
9. A tevékenységnek választható része ismeretterjesztő anyagok elkészítése és szétosztása a résztvevők között, illetve a rendezvényről tájékoztató műsor, cikk szerepeltetése a regionális vagy országos médiában;
10. A tevékenységnek választható része a rendezvény lebonyolításhoz szükséges anyagok és eszközök beszerzése.
IV. Lakossági tanácsadó hálózatok fejlesztése
Szakmai követelmények:
1. A tevékenység célja már működő tanácsadó hálózatok fejlesztése új funkcióval való bővítéssel (pl. képzés mellé tanácsadás, mentorálás mellé tudásbázis megosztása, disszemináció új formái...stb.) és /vagy tartalomfejlesztéssel (új koncepció kidolgozása, tartalmi leírás kifejlesztése, felhasználandó módszertanok kidolgozása, segédeszközök fejlesztése) és /vagy szervezetfejlesztéssel, partnerségi együttműködések kialakításával;
2. A pályázatban meg kell adni a célcsoport várható nagyságát (korábbi tapasztalatok alapján, becsléssel), település szerinti lakhelyét (több település lehetséges), a célcsoport A2.2 szerinti besorolása szerint a „lakosság általában” kell, legyen;
3. Legalább 1000 aktív elérés/év teljesítése szükséges;
4. A tevékenységnek kötelező része az A2.1 alatti összes fenntarthatósági részcélról és területről a lakosság számára megalapozott tanácsadáshoz szükséges kommunikációs tartalom kidolgozása;
5. A tevékenységnek kötelező része ismeretterjesztő anyagok elkészítése és ingyenes szétosztása a tanácsadó irodát felkeresők között, illetve a tanácsadó irodáról tájékoztató műsor, cikk szerepeltetése a regionális vagy országos médiában;
6. A tevékenységnek kötelező része a kampány hatékonyságának mérése (a kampány előtt és után is kötelező felmérést készíteni);
7. A tevékenységnek kötelező része az ÚMFT szintű tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségek teljesítése;
8. A tevékenységnek választható része a képzők képzése (kizárólag nem formális tanulási helyzet támogatható!);
9. A tevékenységnek választható része a hálózati infrastruktúra bővítése;
10. A tevékenységnek választható része a tanácsadó iroda működéséhez szükséges anyagok és eszközök beszerzése.
V. Tájbejárás sorozat szervezése és lebonyolítása (Önállóan nem, kizárólag az I.-IV. támogatható tevékenység valamelyikével együtt támogatható!)
Szakmai követelmények:
1. A tevékenység célja interaktív tanulási alkalmak létrehozása a fenntarthatósági tematikához illeszkedő helyszíneken (például fenntartható közösségek látogatása, a megújuló energiaforrást felhasználó erőművek meglátogatása stb.);
2. Kizárólag nem-formális és informális tanulási alkalmak létrehozása támogatható;
3. A pályázat benyújtásához a résztvevők ismerete szükséges (az előkészítés során meg kell történnie a célcsoport bevonásának), így a pályázatban meg kell adni a célcsoport nagyságát, település szerinti lakhelyét (több település lehetséges), az A2.2 szerinti besorolását (több kategória is lehetséges), a csoportképző ismérveket (pl. valamely iskola tanulói stb.) és a célcsoport bevonásának módját (pl. helyi újság hirdetés);
4. Legalább 1000 aktív rövid távú vagy 500 aktív hosszú távú elérés teljesítése szükséges;
5. A tevékenységnek kötelező része az A2.1 alatti fenntarthatósági részcélok közül legalább egy kiválasztása, a részcélt szolgáló üzenet(ek) meghatározása (az A2.1 alatti táblázat üzeneteitől eltérő üzenet is lehetséges), amely(ek)hez kapcsolódóan kell meghatározni a tájbejárás helyszínét/helyszíneit;
6. A tevékenységnek kötelező része az üzenet(ek) hatékony közvetítéséhez szükséges kommunikációs tartalom kidolgozása;
7. A tevékenységnek kötelező része az ismeretterjesztő tartalom alapján előadás és interaktív csoport foglalkozás megszervezése a tájbejárás helyszínén;
8. A tevékenységnek kötelező része a kampány hatékonyságának mérése (a kampány előtt és után is kötelező felmérést készíteni);
9. A tevékenységnek kötelező része az ÚMFT szintű tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségek teljesítése;
10. A tevékenységnek választható része ismeretterjesztő anyagok elkészítése és szétosztása a résztvevők között, illetve a tájbejárásról tájékoztató műsor, cikk szerepeltetése a regionális vagy országos médiában;
11. A tevékenységnek választható része a célcsoport elszállítása a helyszínre, illetve a célcsoport elszállásolása.
VI. Projekt előkészítés
Szakmai követelmények:
1. A tevékenység kötelező része a projekt megkezdéséhez szükséges közbeszerzési dokumentáció összeállítása és a közbeszerzési eljárás lefolytatása (a pályázat benyújtását megelőzően). (A Kbt. figyelembevételével szükséges megállapítani a közbeszerzési kötelezettséget.)
2. A tevékenységnek választható része a projekt költségeinek és hatásainak feltárásához, pontos meghatározásához szükséges feladatok elvégzése, azaz a Megvalósíthatósági Tanulmány elkészítése.
„C” komponens:
A „C” komponens keretében a I. pont alatti támogatható tevékenységet kell megvalósítani.
A II. pont alatti projekt előkészítés támogatható tevékenység választható (azonban közbeszerzési kötelezettség esetén kötelező)!
A támogatható tevékenységek alatt felsorolt „szakmai követelmények” tartalmazzák a tevékenységek támogathatóságának feltételeit.
I. Országos komplex kampányok megtervezése és lebonyolítása
Szakmai követelmények:
1. A tevékenység célja fenntarthatósági tematikájú médiakampány megvalósítása, országos szinten (a Közép-Magyarországi Régióra eső költségekre támogatás nem kapható), legalább 3 ATL 14 eszköz kombinálásával, az ország teljes lakossága számára;
2. Legalább 10 000 000 passzív elérés teljesítése szükséges;
3. A projektnek legfeljebb hat hónap alatt meg kell valósulnia;
4. A tevékenységnek kötelező része az A2.1 alatti fenntarthatósági részcélok közül legalább egy kiválasztása, a részcélt szolgáló üzenet(ek) meghatározása (az A2.1 alatti táblázat üzeneteitől eltérő üzenet is lehetséges) és az üzenet(ek) hatékony közvetítéséhez szükséges kommunikációs tartalom (brief) kidolgozása;
5. A tevékenységnek kötelező része a brief alapján a médiamix kialakítása, a kreatív anyagok kidolgozása, sokszorosítása (amennyiben releváns, pl. óriás plakát), a média kampány lebonyolítása.
6. A tevékenységnek kötelező része a kampány hatékonyságának mérése (a kampány előtt és után is kötelező felmérést készíteni);
7. A tevékenységnek kötelező része a médiakampányhoz illeszkedő rendezvények szervezése és lebonyolítása;
8. A tevékenységnek kötelező része a médiakampányt kiegészítő PR tevékenység folytatása;
9. A tevékenységnek kötelező része az ÚMFT szintű tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségek teljesítése;
10. A tevékenységnek választható része ismeretterjesztő anyagok elkészítése és szétosztása a rendezvényen résztvevők között, illetve a lakosság körében;
11. A tevékenységnek választható része a célcsoport elszállítása a rendezvény helyszínére, illetve a célcsoport elszállásolása.
II. Projekt előkészítés
Szakmai követelmények:
1. A tevékenység kötelező része a projekt megkezdéséhez szükséges közbeszerzési dokumentáció összeállítása és a közbeszerzési eljárás lefolytatása (a pályázat benyújtását megelőzően). (A Kbt. figyelembevételével szükséges megállapítani a közbeszerzési kötelezettséget.)
2. A tevékenységnek választható része a projekt költségeinek és hatásainak feltárásához, pontos meghatározásához szükséges feladatok elvégzése, azaz a Megvalósíthatósági Tanulmány elkészítése.
Az ÚMFT szintű tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségek
A projektgazda a projekt megvalósítása során köteles a hatályos jogszabályokban meghatározott tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségeknek eleget tenni, a támogatott projektről és a támogatásról az ott meghatározott módon és tartalommal információt nyújtani. A tájékoztatásra és nyilvánosságra vonatkozó követelményeket a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (www.nfu.hu) honlapjáról letölthető „Kedvezményezettek
tájékoztatási kötelezettségei” című dokumentum, valamint az „Arculati Kézikönyv” tartalmazza.
Az „A” és „B” komponens esetén a projektgazda a projekt megvalósítása során a fentiekben hivatkozott „Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei” című dokumentumban szereplő V. számú kommunikációs tervet köteles megvalósítani, az alábbi tevékenységekkel:
• Fotódokumentáció készítése
• A kedvezményezett honlapján folyamatosan utalni kell az uniós támogatásra mind szövegesen, mind pedig a logó elhelyezésével. Bármely nyomtatott vagy elektronikus kommunikációs felületen, ahol a projekt megjelenik a kedvezményezett köteles az EU támogatására folyamatosan felhívni figyelmet.
• Sajtóközlemény megjelentetése
• A megvalósítást követően emlékeztető tábla („D” típus) elhelyezése a kedvezményezett székhelyén.
• Sajtóesemény rendezése (csak a „B” komponens esetén kötelező)
• Információs anyagok, kiadványok készítése (választható)
A „C” komponens esetén a projektgazda a projekt megvalósítása során a IV. számú kommunikációs tervet köteles megvalósítani, az alábbi tevékenységekkel:
• Fotódokumentáció készítése
• A kedvezményezett honlapján folyamatosan utalni kell az uniós támogatásra mind szövegesen, mind pedig a logó elhelyezésével. Bármely nyomtatott vagy elektronikus kommunikációs felületen, ahol a projekt megjelenik a kedvezményezett köteles az EU támogatására folyamatosan felhívni figyelmet
• Sajtóesemények szervezése: Ünnepélyes eseményekhez (pl. rendezvénysorozat kapcsolódóan sajtótájékoztatók szervezése, sajtóközlemények befejeződése) kiküldése, háttéranyagok elkészítése
• Sajtómegjelenések generálása a nyomtatott, elektronikus és on-line médiában
• Sajtómegjelenések összegyűjtése és elemzése
• Sajtónyilvános ünnepélyes projekt záró - megnyitó rendezvény szervezése
• Tájékoztatási tábla („C” típus) a rendezvények helyszínén/helyszínein
• A megvalósítást követően emlékeztető tábla („D” típus) elhelyezése a kedvezményezett székhelyén
• Információs anyagok, kiadványok készítése (választható)
Minden tájékoztatási, illetve emlékeztető tábla másodnyersanyagból, újrahasznosított anyagból kell, készüljön legalább tömegének 50%-ában. A sajtótájékoztatók körülményeinek környezettudatosságot kell tükrözniük, és helyszínük akadálymentes kell, legyen. A projektet bemutató saját honlap W3C szabvány szerinti akadálymentesítése kötelező.
Támogatás mértéke
Az ebben a pályázati felhívásban elnyerhető támogatás mértéke:
• „A” komponens: Támogatás intenzitás minden esetben 90%
• „B” komponens: Támogatás intenzitás minden esetben 95%
• „C” komponens: Támogatás intenzitás minden esetben 95%, ugyanakkor a projekt kötelező részcél-területét képező KMR-ra eső költségek nem elszámolhatók, ezek forrását a kedvezményezett biztosítja.
FIGYELEM! A PFÚ B.1 fejezete szerinti, „31 Központi költségvetési szerv és intézménye” KSH kódú kedvezményezettek, valamint a PFÚ melléklete (Állami költségevetési szervek listája) szerinti kedvezményezettek esetében a támogatás mértékének felső maximuma 100%!
Ezen szervezetek nyertes pályázatainak támogatására csak a konstrukció éves keretének max. 25%-ig van lehetőség!
A projekttel összefüggésben, az értékesítésből, szolgáltatásból, bérbeadásból, regisztrációs díjból és egyéb bevételből a fizikai megvalósítás időszakát magába foglaló teljesítési időponttal számlázott bevétel a teljesítés időpontját is tartalmazó elszámolási időszakban csökkenti a projekt elszámolható költségeinek összegét! A fizikai megvalósítás időszakát követően a projekttel összefüggésben, az értékesítésből, szolgáltatásból, bérbeadásból, regisztrációs díjból és egyéb módon bevétel nem keletkezhet!
Támogatás összege
A jelen pályázat keretében elnyerhető támogatás mértéke:
• „A” komponens: Minimum 3 millió Ft, maximum 5 millió Ft.
• „B” komponens: Minimum 10 millió Ft, maximum 50 millió Ft.
• „C” komponens: Minimum 100 millió Ft, maximum 200 millió Ft. (Évente maximum 2 db támogatható projekt).
Kiíró szervezet:
Neve: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Címe: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
KvVM Fejlesztési Igazgatóság,
1134 Budapest, Váci út 45. H épület 6. emelet, KEOP Projekt Kiválasztási Fıosztály
(postacím: 1399 Budapest, Pf. 677.)
Pályázati dokumentáció:
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ajánlja másnak is ezt a Pályázat-t