Bejelentkezés
TENDER.SFF.HU

SFF

pályázat

Info

TENDER.SFF.HU
/2033.palyazat.tanoda_programok_tamogatasa_tamop_335a081kmr

Tanoda programok támogatása (TÁMOP-3.3.5/A/08/1/KMR) | SFF Tender pályázatfigyelő, pályázatkereső

SFF Tender pályázatfigyelő, pályázatkezelő portál ingyenes hírlevéllel, pályázatíró adatbázissal segédanyagokkal. Pályázatok, pályázati hírek, pályázatírók, új széchenyi terv

Legújabb twittek

Keresés
más szín:
más méret: 60% 70% 80% 90%
SFF Tender pályázatfigyelő, pályázatkereső
Pályázatok, pályázati hírek

Tanoda programok támogatása (TÁMOP-3.3.5/A/08/1/KMR)

OKM Támogatáskezelő

Módosított benyújtási határidő: 2009. március 12.

Támogatás célja:

A program fő célja az iskolai lemorzsolódás csökkentése és a továbbtanulási utak megerősítése a halmozottan hátrányos helyzetű, roma, valamint a gyermekvédelmi gondoskodás alatt álló és a migráns tanulók körében.

Az I. Nemzeti Fejlesztési Terv (továbbiakban NFT I.) tapasztalatai alapján a halmozottan hátrányos helyzetű, roma, a gyermekvédelmi gondoskodás alatt álló és a migráns tanulók általános iskolai és középiskolai tanulmányi sikerességéhez, iskolai lemorzsolódásuk csökkentéséhez a civil szervezetek által kezdeményezett és működtetett tanodák nagyban hozzájárulnak. A tanoda a gyerekek és szüleik által saját elhatározásból választott tanulást segítő és menedzselő családias, a résztvevők személyes oktatási igényeihez messzemenőkig alkalmazkodó forma.

Az NFT I. HEFOP 2.1. intézkedés pályázati programja keretében 57 tanoda nyert támogatást. Jelen konstrukció eredményeképpen az elmúlt időszakban eredményesen működő és a programjukat teljeskörűen lezáró tanodák támogatása mellett újabb tanodák kialakítására is sor kerül, oly módon, hogy minimálisan minden, a „Nem mondunk le senkiről zászlóshajó” programban nevesített 33 leghátrányosabb helyzetű kistérségben működjön legalább egy tanoda. A program keretében összesen mintegy 68-107, a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességét segítő tanoda projekt kerül támogatásra.

A tanodák szervezeti és pedagógiai módszertani standardizálása a HEFOP 2.1.1. központi programban megvalósult. A standardizálást követően szükség van a minőségbiztosítási rendszer, a tanodákban dolgozó pedagógusok és más szakemberek képzési rendszerének kialakítására, a képzések megvalósítására, és a képzéseken elsajátítottak adaptálására.

Ezek a feladatok, és a tanodák eredményes működését elősegítő szakmai hálózat működtetése, a tanodai pedagógusok képzése, a tanoda program minőségbiztosítása a TÁMOP 3.3.1 kiemelt program keretében valósulnak meg. Ezen pályázat a HEFOP és TÁMOP keretében kifejlesztett standardokra épül, valamint a pályázat megvalósítása során folyamatosan együttműködik a TÁMOP 3.3.1. kiemelt program munkatársaival.

A tanodai hálózat bővítése, szolgáltatásaik minőségfejlesztése hatékonyan hozzájárulhat a halmozottan hátrányos helyzetű, kiemelten a roma, és a gyermekvédelmi gondoskodás alatt álló tanulók és migráns gyerekek iskolai előmenetelének és későbbi munkaerő-piaci esélyeinek javításához.

Cél egy nyitott, kirekesztésektől mentes, befogadó légkör biztosítása, mely a bizalmas kapcsolati rendszer által elősegíti a személyiség szabad kibontakozását és a készségfejlesztést, ezáltal növelve a formális iskolai keretekbe történő integrálódás esélyét.

Cél továbbá, hogy a tanodák a résztvevő tanulók személyes helyzetére szabott nevelést, személyiségük fejlesztését biztosítsák, ahol lehetőség van a képességeik és érdeklődésük alapján szervezett tehetségkibontakoztatásra.

A pályázat célja a tanodák segítségével a halmozottan hátrányos helyzetű, és/vagy gyermekvédelmi gondoskodás alatt álló, elsősorban roma, valamint a menekülteket befogadó állomásokon, illetve kísérő nélküli kiskorúak otthonában élő migráns fiatalok továbbtanulási, ezáltal munkaerő-piaci és társadalmi beilleszkedési esélyeinek javítása a tanodában szervezett, tanórán kívüli foglalkozásokon való részvétel segítségével.

Cél továbbá, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű, és/vagy gyermekvédelmi gondoskodás alatt álló, elsősorban roma valamint a menekülteket befogadó állomásokon, illetve kísérő nélküli kiskorúak otthonában élő migráns tanulók mind nagyobb számban fejezzék be az általános iskolát, érettségit adó középiskolában tanuljanak tovább, lehetőleg olyan eredménnyel, hogy a felsőfokú oktatásba is bekapcsolódhassanak.

Kedvezményezettek köre:

Non-profit szervezetek.

A HEFOP 2.1.4 illetve a HEFOP 2.1.4 B pályázatok kedvezményezettjeivel a Közreműködő Szervezet e pályázat keretében csak a fenti pályázatokon belül megvalósuló projektek záró beszámolójának benyújtását követően köthet szerződést.

Jelen pályázati kiírás keretében az alábbi szervezetek pályázhatnak, konzorciumot nem alkothatnak:
Pályázók:
• egyéb egyesület (KSH sz. besorolás: 529);
• egyház (KSH sz. besorolás: 551);
• alapítvány (KSH sz. besorolás: 561, 569);
• egyéb jogi személyiségű non-profit szervezet (599)
(Nem pályázhat a fenti jogi kategóriának megfelelő közoktatási intézmény, vagy az általa létrehozott non-profit szervezet.)

Támogatási feltételek / A támogatható tevékenységek köre:

Mind a kötelező, mind a választhatóan megvalósítandó tevékenységek esetében a
18. számú mellékletben megfogalmazott „Tanodák minőségbiztosítási
eszközrendszere” részletes specifikációnak megfelelően kell a tevékenységet
megtervezni és megvalósítani.
1. Kötelezően megvalósítandó elemek:
- Település, településrész közössége számára széleskörű tájékoztatás nyújtása a tanoda keretein belül folytatni kívánt programokról a program indítását megelőzően.
- Tanoda saját nevelési, oktatási programjának kidolgozása.
- Tanoda saját szervezeti és működési szabályzatának kialakítása, szükség esetén a meglévő módosítása.
- A tanodás diákok kiválasztása, bemeneti és kimeneti mérések a TÁMOP 3.3.1 kiemelt projekt által meghatározott módon.
Ennek célja, hogy föltárja a diákok iskolai követelmény szerinti hiányosságait, aktuális fejlődési szakaszát, amely alapján kidolgozható a tanulók egyéni fejlesztési terve, és erre építve a tanulók egyéni órarendje.
- Az eredmények ismeretében a mérési eredményt is feltüntető, a fejlesztési célokat meghatározó egyéni fejlesztési terv készítése. A tanulók órarendjének összesítésével el kell készíteni a tanoda teljes ütemtervét (tantárgy/óra/diák). Az egyéni fejlesztési terveknek és ütemtervnek összhangban kell lennie a tanoda saját nevelési, oktatási programjával.
- Szerződés kötése a felvételt nyert tanodásokkal.
Ehhez a tanulók aktuális félévet lezáró bizonyítványának másolatát kell csatolni, melyben rögzítik a megbeszélt feltételek mellett, a biztosított segítséggel az adott időszakon belül vállalt (tanulmányi) eredmények produkálását. A szerződésnek azt is tartalmaznia kell, hogy a tanuló mennyi időre kívánja igénybe venni a tanodai szolgáltatást. A szerződést a szülő/gyám is aláírja. Amennyiben releváns a szerződés mellékletét képezi a halmozottan hátrányos helyzetről szóló nyilatkozat.
- Egyéni, esetleg mikrocsoportos fejlesztési egységek rendszeresítése.
Mikrocsoportos tanulás célja, hogy nem a tanulók csoportosíthatók antárgyak-szaktanárok köré, hanem a tanuló oldaláról határozzák meg a szükséges szaktanárokat/tanárokat, akik inkább mentori rendszerben foglalkoznak a tanulókkal, mintsem szaktantárgyi fejlesztőként.
- Egyéni fejlődési napló vezetése a folyamatos ellenőrzés, értékelés rögzítésére.
- Folyamatos konzultáció a szülőkkel, iskolai tanárokkal.
A tanoda nevelői/mentorai a diákokkal való foglalkozásokon túl konzultációt folytatnak a szülőkkel, amely rendszeres családlátogatással, iskolalátogatással jár. A konzultáció célja, hogy a diákok munkáját a szülő, a tanodai mentor és az iskolai tanár közti együttműködés összehangoltan segítse.
- A szociális szolgáltatókkal való aktív kapcsolattartás a tanulók problémáinak megoldása érdekében.
- A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára kialakított támogatási rendszerekhez való hozzáférés elősegítése.
Információnyújtás a szociális és gyermekvédelmi támogatások formáiról, ösztöndíjakról, azok igénybevételének módjáról, hozzáférés biztosítása a szükséges formanyomtatványokhoz, segítségnyújtás az igényléshez.
- Tanulmányokat támogató, szociális hátránykompenzáló eszközök és szolgáltatások igénybevétele.
A fejlesztő foglalkozások zavartalan, magas minőségű megvalósításához szükséges fejlesztő eszközök rendelkezésre bocsátása a rászoruló diákoknak, illetve azon hiányzó feltételek megteremtése, amelyek a fejlesztések megkezdéséhez szükségesek.
- A tanodai pedagógusok intézményközi találkozóin való részvétel a horizontális tanulás érdekében.
A projekt időtartama során minimum 2 alkalommal a teljes tanodai teamnek látogatást kell tennie más működő tanodáknál.
- A TÁMOP 3.3.1. kiemelt projekt által finanszírozott képzésen való részvétel.
A központi program által nyújtott továbbképzésen a tanoda szakmai vezetőjének és legalább egy pedagógusának kell részt venni.
- A tanodai programban résztvevő tanulók programjainak kötelező szakmai elemei:
-- A tanulók személyiségének megerősítése érdekében folytatott tevékenységek.
-- A tanulók személyes helyzetére szabott nevelés, személyiség fejlesztés, képességeiknek és érdeklődésüknek megfelelő tehetségkibontakoztatás; diák önsegítő csoport működtetése.
-- A tanuló identitástudatának erősítése. (Hagyományőrzés, nyelvápolás.)
-- A továbbtanulást közvetlenül segítő tevékenységek.
-- A középiskolai beiskolázást megelőző tanévben pályaválasztási szolgáltatás nyújtása, családlátogatás, iskolalátogatások szervezése; a tanulók továbbtanulásához, pályaválasztásához szükséges információk, ismeretek, képességek megszerzésének elősegítése.
-- Készségfejlesztő programok kidolgozása és megvalósítása.
-- Az iskolai sikerességet segítő és a szabadidős programok mellett hangsúlyt kell fektetni a készségfejlesztésre is, mint pl. a demokratikus együttműködési készségek, kommunikációs készségek fejlesztése.
-- A tanulók informatikai készségének fejlesztése.
-- Tantárgyi felkészítés (pl.: idegen nyelvi felkészítés kizárólag angol, német, francia, spanyol, olasz nyelvből).
-- A szülők aktív szerepvállalásával a tanulók számára szabadidős programok szervezése.
-- Legalább negyedévente a településen kívül szervezett kompetencia- fejlesztést szolgáló kiegészítő programok, az erről szóló, az 19. számú útmutató alapján elkészített előzetes programterv a pályázat kötelező mellékletét képezi.
- A szükséges tárgyi, infrastrukturális környezet kialakítása:
Olyan légkör biztosítása, mely garantálja a nyugodt tanulás, a bizalmas kapcsolati rendszer, otthonosság érzésének meglétét. Legfontosabb alapja az épület kiválasztása. Az épület lehet a szervezet tulajdona, vagy hosszú távra bérelt többhelyiséges épület vagy épületrész, ahol a tanodai tevékenységek zavartalanul, folyamatosan időkorlát nélkül bonyolódhatnak. (Nem alkalmas a célra pl. működő iskolában lévő tanterem, sem kultúrház, könyvtár, művelődési ház, vagy egyéb középületek helyiségei, amennyiben azok csak alkalmi bérléssel vehetők igénybe.) A pályázat kötelező mellékleteként csatolni kell a szervezet saját tulajdona esetén az épületről vagy épületrészről szóló egy hónapnál nem régebbi tulajdoni lapot, bérlemény vagy használatba adás esetén a bérbeadásról vagy a használatba adásról szóló előzetes szándéknyilatkozatot.
- Ingyenes számítógép és internet hozzáférés biztosítása a tanoda épületében valamennyi, a tanodában résztvevő diák számára (6 gyerekenként 1 db számítógép biztosítása).
- Szoros együttműködés kialakítása a bevont együttműködő partner közoktatási intézménnyel a 17. számú mellékletben meghatározott feladatok alapján.
- Tanoda szakértői testület segítése, együttműködés támogatása.

Migráns tanulókat befogadó tanodák esetében további kötelezően megvalósítandó tevékenységek:
- Menekültügyi civil szervezetekkel való aktív kapcsolattartás a tanulók problémáinak megoldása érdekében,
- Magyar, mint idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése a tanoda keretén belül.

2. Választható támogatható tevékenységek:
- Mentorálás
Különösen fontos, hogy a tanodai tevékenységek magukból az egyes gyerekekből kiindulva személyes segítésre, mentorálásra/tutorálásra alapuljanak. Azonban nem szükségszerű, hogy a segítő, mentori/tutori feladatok csupán a tanodában dolgozókra terjedjenek ki. Javasolt olyan együttműködéseket kialakítani, amelyek bővíthetik a segítők (elsősorban egyetemisták, kortárs segítők, esetleg külföldi önkéntes diákok )körét.
- Csoportos szabadidős tevékenység szervezése, melyek a tanulók egyéni fejlesztési tervére épülnek.
- Anyanyelvi tolmácsok igénybevétele negyedévente a migráns gyermekek szüleinek tájékoztatására gyermekük tanulmányi előrehaladásáról, amennyiben erre szükség van.
- A környező települések halmozottan hátrányos helyzetű tanulói számára a tanodai nyitott programokon való részvétel, és az ehhez szükséges utazási költség biztosítása.

A tanoda programok során a foglalkozásoknak nem lehet olyan rendszerét létrehozni, mely kizárólag a „másnapi lecke” megírására korlátozódik (napközi jellegű foglalkozás). Olyan program sem támogatható, amely kizárólag szabadidő eltöltésére irányul vagy pusztán az identitás megerősítését szolgálja.

3. Tájékoztatás, nyilvánosság

A pályázó a projekt megvalósítása során köteles a hatályos jogszabályokban meghatározott tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségeknek eleget tenni, a projektről és a támogatásról az ott meghatározott módon és tartalommal információt nyújtani. A tájékoztatásra és nyilvánosságra vonatkozó követelményeket a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (www.nfu.hu) honlapjáról letölthető „Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei” című dokumentum, valamint az „Arculati Kézikönyv” tartalmazza.

A pályázó a projekt megvalósítása során a fentiekben hivatkozott „Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei” című dokumentumban szereplő III. számú kommunikációs csomagot köteles megvalósítani, valamint a fentiekben hivatkozott „Arculati Kézikönyvben” szereplő „C” típusú tájékoztatási táblát a projekt megvalósítása alatt jól látható helyen köteles elhelyezni, majd azt a projektzárást követően fenntartani a megvalósítás helyszínén/helyszínein.

Jelen pályázati kiírás keretében kizárólag a Közép-magyarországi régió területén
megvalósuló fejlesztés támogatható. A fejlesztés megvalósulási helye kizárólag a Közép-magyarországi régióban lehet.

Támogatás mértéke (%): 100

Támogatás minimum összege: 14 000 000.- HUF

Támogatás maximum összege: 22 000 000.- HUF

Kiíró szervezet:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Címe: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]

Közreműködű szervezet:

Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága
1055 Budapest, Bihari János 5.

Pályázati dokumentáció