A pályázatok benyújtása 2008. december 18-től 2009. március 9-ig lehetséges
Támogatás célja:
A kompetencia-alapú oktatásra való áttérés, a bolognai lineáris képzési szerkezet bevezetése, az Info-kommunikációs technológia (IKT) elterjedése, az egész életen át tartó tanulás stratégiájának alkalmazása, a képzés tömegessé válása, a tudásanyag nagy mennyisége és gyors változása szükségessé teszi a komplex, modern felsőoktatási tartalmak és programok, módszerek kifejlesztését, alkalmazását.
A konstrukció célja, hogy lehetőséget teremtsen a felsőoktatási intézményeknek arra, hogy felkészüljenek a bolognai folyamatból, az Európai Képesítési Keretrendszerből (EKKR), az egész életen át tartó tanulás stratégiájából fakadó követelmények teljesítésére; megújítsák és bővítsék képzési kapacitásaikat az új kompetencia alapú oktatást biztosító pedagógusképzés révén.
A konstrukció célja, hogy a hét versenyképességi Pólus Zászlóshajó Program keretében horizontális gazdaságfejlesztési eszközökkel hozzájáruljon egy-egy régió tudásintenzív iparágának humánerőforrás-, illetve tudásigényéhez.
Kedvezményezettek köre:
Főpályázóként pályázhatnak:
- A 2005. évi CXXXIX. törvény 1. számú mellékletében felsorolt, államilag elismert felsőoktatási intézmények és ezek konzorciumai.
Konzorciumi partnerként pályázhatnak:
- Egyesületek (KSH 52), Alapítványok (KSH 56), Közhasznú társaságok (és non- profit Betéti Társasági és non-profit Korlátolt Felelősségű Társasági formájú jogutódjai) (KSH 57), amelyek alapító dokumentumában a pályázat tárgyát képező fejlesztő, szolgáltató tevékenység szerepel, illetve amelyek legalább 3 éves szakmai referenciát tudnak igazolni a pályázat tevékenységeivel kapcsolatosan.
Támogatási feltételek / A támogatható tevékenységek köre:
- A pedagógusképző intézmények regionális szolgáltató és kutatóközpontjainak kialakítása;
- Pedagógusképző intézmények regionális központjai közötti együttműködés feltételeinek a kialakítása országos szolgáltató és kutatóhálózat létrehozása érdekében;
- Olyan rugalmas regionális fórum megteremtése a pedagógusképzés fejlesztésére, amely összekapcsolja a pedagógusképzésben érdekelt felsőoktatási intézményeket, oktatókat, valamint a régió közoktatási és szakképzési intézményeit, pedagógusait, illetve az intézményfenntartói, a szakmai szolgáltatói és központi igazgatási szervezeteit;
- A központok regionális minőségbiztosítási rendszerének kiépítése
- A felsőoktatásban a pedagógusképzésben foglalkoztatott oktatókfelkészítése a kompetencia alapú pedagógiai munkára (különös tekintettel a szakterületi oktatók körében a projekt módszer alkalmazására, általában a differenciált munkaformák tevékenység-centrikus és élményszerű alkalmazására, az IKT konkrét szakterületi alkalmazására, a probléma-, feladatmegoldás szakterületileg releváns készségeinek fejlesztésére, a pedagógiai mérésre és értékelésre, a portfólió készítés módszertanára, a felzárkóztatás és tehetségfejlesztés szakterületi feladataira), a továbbképzés feladataira, regionális koordinációjára és szervezésére; minőségbiztosításra, a „közoktatási visszacsatolást” biztosító formákra.
- Pedagógus foglalkozásokra felkészítő mesterszakokhoz kötődő tananyagfejlesztés és módszertani megújítás, különös tekintettel a gyakorlatból származó, valós pedagógiai helyzeteket megjelenítő, egymással megosztható dokumentumok, valamint az egyes szakképzettségek szerint az azonos szakképzettséget nyújtó intézmények oktatói fórumainak és egyeztetett képzési dokumentumainak létrehozására;
- Alternatív tantervi programok adaptációja, fejlesztése, kísérleti jellegű megvalósítása;
- A pedagógusképzést kísérő és követő gyakorlati képzés folyamatának, tartalmának és a gyakorló közoktatási intézményeket felkészítő programnak a kidolgozása valamint kísérleti jellegű megvalósítása, illetve a gyakorlati képzést vállaló intézmények és mentorok kiválasztási és akkreditációs szempontjainak a kidolgozása;
- A közoktatási intézményekben a gyakorlatot vezető mentorok kiválasztására és felkészítésére vonatkozó módszertan kidolgozása, a mentorképzés tartalmának kialakítása, és a képzés minőségbiztosítása, a képzett mentorokról regionális nyilvántartás vezetése.
- A közoktatásban szakmaigyakorlatot végző pedagógusjelölteket, a képzőintézmény oktatóit és a gyakorlatvezető tanárokat, mentorokat segítő, az egyes hallgatók gyakorlati képzésének elemeit, hallgatói értékelését összehangoló szolgáltatás, fórum kiépítése, fejlesztése;
- A pedagógus képzésbenilletve a szakirányú és egyéb továbbképzésben – az oktatói munka feltételrendszerének javítása (képzők képzése, módszertani segédletek kidolgozása, kapcsolattartó eszközök javítása, folyamatmenedzsment, minőségbiztosítás);
- A közoktatási, illetve a képző intézményeket kiszolgáló tudástechnológiai kutató szolgáltatások kiépítése, pedagógiai kutatások eredményeinek elterjesztése a képző intézmények között(kapcsolattartás fejlesztése, disszemináció, help-desk kiépítése);
- Módszertani sztenderdek kidolgozása a pedagógusjelöltek pályaalkalmasságára és a képzés eredményességére irányuló kutatásokhoz;
- A gyakorlatra jelentkező hallgatók és a közoktatási gyakorlóhelyek párosítására és elosztására alkalmas adatbázisok és alkalmazások kifejlesztése;
- Az interkulturális oktatáshoz, a migránsok oktatásához és a sajátos nevelési igényű tanulók integrált oktatására való érzékenyítéshez kapcsolódó pedagógiai módszerek fejlesztése.
A projektek közép-magyarországi régióba való tartozásának megítélésekor a projektben érintett képzési hely kerül figyelembe vételre, aminek a Közép-Magyarországi Régióban kell lennie, az intézmény székhelyétől függetlenül.
Támogatás mértéke (%): 80
Támogatás minimum összege: 40 000 000.- HUF
Támogatás maximum összege: 60 000 000.- HUF
Kiíró szervezet:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Címe: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága
1055 Budapest, Bihari János u. 5.
Pályázati dokumentáció