Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben (TÁMOP-3.1.4/08/1/KMR)
Felfüggesztve: 2008. december 22-én
Támogatás célja:
A magyar közoktatás az elmúlt évtizedekben, főként a 90-es évek kezdetétől nagy változásokon ment keresztül, mind a rendszer hatékonyságát, mind irányítását és finanszírozását tekintve. A 2000-ben elvégzett kompetencia alapú PISA mérés eredményei világítottak rá először arra, hogy a 15 éves korosztály mintegy 20 százaléka súlyos olvasási, és a matematikai nehézségekkel küzd, amit a 2006-os vizsgálat is megerősített. Ugyancsak évek óta elégedetlenek a munkaadók az oktatásból a munkaerőpiacra kilépők felkészültségével. Mindezek a negatív jelzések, illetve a hazai mérések eredményei is a szakterület korszerűsítését sürgették. A közoktatás hosszú távú stratégiája már pontosan megjelöli a fejlesztés irányait, eszközrendszerét. A Nemzeti alaptanterv (a továbbiakban: Nat) a tartalmi szabályozást helyezte új alapokra.
Az oktatási programok fejlesztése első ízben az Nemzeti Fejlesztési Terv I. keretei között vált lehetővé. Korábban a hazai pályázati rendszerben, illetve a világbanki, Phare és egyéb közösségi programok keretében egy-egy részterület (pl. IKT, idegen nyelv, szakképzés, minőségbiztosítás) konkrét célra és célcsoportra való fejlesztései valósultak meg, amelyek eredményei azonban nem voltak elegendőek ahhoz, hogy rendszerszintű változásokat eredményezzenek.
A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (a továbbiakban: HEFOP) 3.1.1. program keretében hat kompetencia területen készültek el modul rendszerű oktatási programok, amelyek kipróbálása és bevezetése közoktatási intézmények 10 %-ában sikeresen megtörtént.
A PHARE programok és az NFT 1 keretei között zajló fejlesztések között is volt olyan program, amelynek célja a befogadó iskolarendszer és pedagógiai környezet kialakítása. Ennek keretei között megkezdődött a tényleges együttnevelés támogatása, a különböző háttérrel rendelkező gyerekek egy csoportban való nevelése.
A pályázat alapvető célja a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és kompetencia alapú oktatás elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben, ami hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javításához. Ennek érdekében a pályázat a kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek széleskörű elterjesztését célozza, a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítését, a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztését és megerősítését, a rendszerben meglévő szelektív hatások mérséklésével, valamint az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésével.
A pályázat további célja, hogy a regionális operatív programok keretében megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket összekapcsolja a szükséges szakmai (tartalmi, módszertani) fejlesztésekkel, annak érdekében, hogy azok egymás hatásait erősítve, komplex módon járuljanak hozzá az oktatás minőségének javulásához.
Kedvezményezettek köre:
Jelen pályázati kiírásra közoktatási intézmények fenntartói nyújthatnak be pályázatot az alábbiak figyelembe vételével:
1. Pályázatot nyújthatnak be a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (továbbiakban Kt.) 3. § (2) bekezdésében felsorolt közoktatási intézmény fenntartók közül az önkormányzatok (települési, megyei, kerületi, fővárosi), önkormányzati társulások, egyházak, non-profit szervezetek, költségvetési szervek, a Kt. 20.§(1) szerinti alábbi nevelési-oktatási intézményeik vonatkozásában:
a) óvoda;
b) általános iskola;
c) szakiskola;
d) gimnázium, szakközépiskola
e) alapfokú művészetoktatási intézmény
f) gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény;
g) diákotthon és kollégium valamint
h) a Kt. 33. § (1) bekezdése szerinti többcélú intézmény, azzal a megkötéssel, hogy a projekt pedagógiai innovációja önállóan nem irányulhat a kutatást végző, a gyermekjóléti, a családsegítő, a bölcsődei, a gyermekvédelmi, a közművelődési,
a kulturális, a művészeti, a könyvtári, a múzeumi, a sport, a pályaválasztási tanácsadási, a szociális, a rehabilitációs és habilitációs, az iskola-egészségügyi
ellátást végző egységekre. A fenti funkciókat ellátó egységek kizárólag a komplex intézményi fejlesztés részeként lehetnek érintettek a programban.
Jelen kiírás keretében nem pályázhatnak a jogi személyiséggel rendelkező for profit gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók.
Támogatási feltételek / A támogatható tevékenységek köre:
Az alábbi implementációs és innovációs tevékenységeket a pályázónak - a nevelési- oktatási intézmény típusainak megfelelő feladatok vonatkozásában - feladatellátási helyenként, a „szolgáltatói kosár” szakmai tervezési segédlet figyelembe vételével kell megtervezni és megvalósítani. (Pályázati útmutató I. sz. melléklet)
a) A kompetencia alapú oktatás implementációja
- A Nat szerinti kulcskompetencia-területek fejlesztését, újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását támogató oktatási programok és taneszközök bevezetése, adaptációja. A tevékenységet úgy kell megtervezni, hogy az tartalmazza a következő kötelező elemeket:
o legalább egy tanulócsoportban, a „Szövegértés-szövegalkotás” kulcskompetencia területen teljes tanórai lefedettséget biztosító kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása;
o legalább egy tanulócsoportban, a „Matematika” kulcskompetencia területen teljes tanórai lefedettséget biztosító kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása;
o legalább egy tanulócsoportban, további egy választott kulcskompetencia területen kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása;
o Tantárgytömbösített oktatás a szakrendszerű oktatásban: A Kt. 52.§ (3) szerint a kötelező tanórai foglalkozások teljes intézményi időkeretének legalább 5-10-15%-a mértékéig. A minimális célértéket 3 év alatt felmenő rendszerben kell elérni (választott műveltségterület/tantárgy).
o műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása: legalább egy műveltségterületen (választott műveltségterület)
o legalább egy óvodai csoportban komplex óvodai program, programcsomag bevezetése, alkalmazása
o kollégiumok esetében a szociális, életviteli és környezeti, valamint az életpálya-építési kompetencia alapú oktatási program, programcsomag
bevezetése, alkalmazása,
- Az oktatási programok, újszerű tanulásszervezési technikák alkalmazását segítő, a kulcskompetenciák fejlesztését támogató modern pedagógiai módszertan alkalmazása (kooperatív technikák, projektmódszer, témahét, múzeumpedagógia stb.). A tevékenységet a pályázónak úgy kell megterveznie, hogy annak körében a következő kötelező elemek megvalósuljanak:
o Legalább egy, három hetet meghaladó projekt megszervezése tanévenként
o Legalább egy témahét megszervezése tanévenként
o Legalább egy moduláris oktatási program megszervezése (pl. egészséges
életmód, környezetvédelem, demokráciára nevelés, játék, érzelmi-erkölcsi nevelés stb. témakörben) tanévenként
- Digitális tartalmak, taneszközök oktatási gyakorlatban való használata, digitális készségek fejlesztése. A tevékenységet úgy kell megtervezni, hogy a programban
érintett tanórák 25%-a IKT-eszközzel támogatott tanóraként valósuljon meg.
- A közoktatási intézmények pedagógusainak felkészítése fentiek intézményi implementációjára, megvalósítására, szaktanácsadói támogatás igénybevétele. Ennek keretében kötelezően megvalósítandó továbbképzések:
o Menedzsmentképzés a vezetők számára (2x30 óra; általános projektvezetési tréning, oktatásszervezési módszertani tréning)
o Az újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását segítő általános pedagógiai módszertani képzések (2x30 óra; projektpedagógia, tömbösített oktatás és műveltségterületi integrált oktatás, valamint egy választott
képzés a szolgáltatói kosárban felsorolt tematikán belül)
o A kompetencia alapú oktatási programok, programcsomagok, az óvodai programcsomag komplex alkalmazását támogató módszertani képzés
o Az infokommunikációs technológiák (IKT) oktatásban történő alkalmazását segítő képzés
(A projektbe bevont, a kompetencia alapú oktatás implementációjában résztvevő pedagógusok számára valamennyi, fent felsorolt képzésen való részvétel kötelező – 4x30 óra)
Kötelezően tervezendő szaktanácsadói szolgáltatások:
o Intézményi folyamat-szaktanácsadó (intézményvezetés, intézményi fejlesztési folyamat)
o IKT fejlesztési folyamat-szaktanácsadó
o Kompetenciaterületi mentor-szaktanácsadó (pedagógiai módszertan)
o IKT fejlesztési mentor-szaktanácsadó (pedagógiai módszertan)
- A pályázónak terveznie kell a kompetencia alapú oktatás eredményes
bevezetéséhez és alkalmazásához szükséges tanulói és tanári taneszközök beszerzését, valamint az óvodai program moduláris nevelési eszközeinek beszerzését.
b) A hátrányos helyzetű és SNI tanulók esélyegyenlőségének javítása
(szegregációmentes együttnevelési környezet kialakítása)
- A hátrányos helyzetű gyerekek, tanulók és a sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók többségi óvodákban, iskolákban való integrálását elősegítő programok intézményi alkalmazása, az elsajátítottak intézményi adaptációjának megvalósítása.
- A lemorzsolódás és kirekesztődés megelőzését támogató személyközpontú, egyéni tanulási utak, komplex végigkísérési folyamatok kialakítása.
- Azokon a feladatellátási helyeken, ahol a hátrányos helyzetű tanulók létszáma meghaladja a 40%-ot, illetve a települési közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési
terv alapján beavatkozás szükséges, ott a tanulók integrációját elősegítő célzott
fejlesztési programot kell megvalósítani.
- A közoktatási intézmények pedagógusainak felkészítése ezen feladatok megvalósítására, illetve szaktanácsadói támogatás igénybevétele. Ennek keretében kötelezően megvalósítandó továbbképzések:
o 40%-ot meghaladó HH-tanuló arány felett tantestületi IPR-képzés
(Amennyiben a HEFOP keretében a tantestület már kapott IPR – "Hatékony
együttnevelés az iskolában” – képzést, és a tantestület személyi összetétele nem változott 20%-kal nagyobb mértékben, az IPR képzés nem kötelező.)
o 40%-ot meghaladó HH-tanuló arány felett IPR-hez kapcsolódó tantestületi
módszertani képzés
o SNI-tanulók érintettsége esetén együttnevelésre felkészítő tréning
Kötelezően tervezendő tanácsadói szolgáltatások:
o 40% feletti HH-tanuló arány felett a TÁMOP 3.1.1 kiemelt program által biztosított esélyegyenlőségi folyamat-szaktanácsadó (térítésmentes szolgáltatás)
o 40% feletti HH-tanuló arány felett IPR-módszertani mentor-szaktanácsadó
c) Az új módszerek intézményi alkalmazása, elterjesztése, önálló intézményi innováció megvalósítása
- Az intézmények közötti horizontális tanulás elősegítése érdekében, a feladatellátási hely sajátosságainak megfelelő, a tervezett fejlesztésekhez illeszkedő, már kifejlesztett, kipróbált és jól bevált pedagógiai módszerek, eljárások megismerése, adaptációja ("jó gyakorlatok átvétele"). – Intézmények közötti szakmai együttműködések, referencia intézményekkel való együttműködés kialakítása, a pedagógusok horizontális együttműködési, tanulási lehetőségeinek megteremtése, referenciahelyi szolgáltatások igénybe vétele (pl. a pedagógiai eljárást már sikerrel alkalmazó intézményben tanóra-látogatási alkalmak szervezése a jó gyakorlatot adaptáló intézmény pedagógusainak, pedagógusok közötti szakmai konzultáció, tapasztalatcsere megvalósítása).1
- Az intézmény (feladatellátási hely) saját innovációjának megvalósítása, amely a helyi igényekhez igazodva, egyéni fejlesztésre, a nevelés, oktatás eredményességének fokozására, az esélyegyenlőség kiteljesítésére hatékony és sikeres, az egyéni fejlődést támogató oktatási utak, programok, nevelési eljárások, tanulásszervezési módok kidolgozására, azok gyakorlati megvalósítására vállalkozik. Pl.: oktatási projektek, fejlesztő programok, átvezetési tervek, korszerű tanulásszervezési eljárások stb. kidolgozása, önálló programok, módszerek létrehozása, alkalmazása. Az önálló intézményi innováció tematikájához, illetve megvalósításához szakmai iránymutatásokat tartalmaz a pályázati útmutató XVIII. számú melléklete.
- Az intézmény pedagógiai dokumentumainak módosítása, oly módon, hogy az a jelen pályázatban vállalt tevékenységek sikeres megvalósítását elősegítse és az intézmények pedagógiai innovációjának fenntarthatóságát biztosítsa;
- Az intézmények pedagógiai programjának, informatikai stratégiájának összehangolása az IKT alapú kompetenciafejlesztés céljaival;
- A projekt indításakor a pályázónak az egész tantestületre kiterjedő projektindító napot kell tartania, amely lehetőséget biztosít minden pedagógus számára
(függetlenül attól, hogy a pedagógus közvetlenül részt vesz-e a projekt
megvalósításában) a pályázati innováció céljainak és eszközrendszerének, szakmai tevékenységeinek megismerésére, áttekintésére.
Támogatás mértéke (%): 100
Támogatás minimum összege: 5 000 000.- HUF
Támogatás maximum összege: 23 000 000.- HUF
Kiíró szervezet:
Neve: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Címe: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága
1374, Budapest, Postafiók 564.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ossza meg ezt a tartalmat e-mailben!