Pedagógusképzések - a pedagógiai kultúra korszerűsítése, pedagógusok új szerepben (TÁMOP-3.1.3-10/2)
A pályázatok benyújtása 2010. április 10. és 2010. május 17. között lehetséges
Támogatás célja
Az Európai Unió 2000-2010 meghatározott oktatási munkaprogramjának természettudományos oktatásra vonatkozó fejlesztési céljaihoz és a meghatározott mérföldkövekhez igazodva szükséges a magyar közoktatásban erősíteni a tanulók természettudományos érdeklődését, a tanárok szakmódszertani felkészülését annak érdekében, hogy középtávon növekedjék a természettudományos képzéseket indító felsőoktatási intézményekbe sikeresen felvett tanulók létszáma. Az Országos Köznevelési Tanács, a Magyar Tudományos Akadémia és a természettudományos pedagógus szervezetek bevonásával készített, 2008 decemberében közzétett jelentés is felhívta a figyelmet a természettudományos közoktatás korszerűsítésére, különös tekintettel azon tanulók természettudományok iránti attitűdjének erősítésére, akik számára ez a támogató környezet a jelenlegi közoktatási intézményekben, települési környezetben nem jelentkezik. A természettudományos oktatás megújításához nélkülözhetetlen új módszerek és eszközök elérhetővé tétele.
Jelen pályázati kiírás célja az érintett oktatási intézményekben a korszerű és magas szintű természettudományos szemléltetés hálózatos rendszerének kialakítása, költséghatékony módon. Ennek érdekében iskola fenntartók pályázhatnak a projektek megvalósítására. A több feladatellátási helyet kiszolgáló központi kialakítás lehetővé teszi a duplikációk elkerülését, az optimális eszközrendszer kialakítását, s ugyanakkor a modern és korszerű technológia alkalmazását is. A kiemelkedő minőségű és korszerű laboratóriumi rendszerek és eszközök kezelése, karbantartása szintén költséghatékonyan valósulhat meg az erőforrások koncentrált kiépítésével. A több feladatellátási hely által közösen használt természettudományos laboratórium emellett lehetőséget ad a korszerű pedagógiai módszerek (a tanulók kísérletezésbe történő bevonásán alapuló kooperatív tanulás, tömbösített óraszervezés) megvalósítására, valamint az intézményközi disszeminációra és a jó gyakorlatok átadásának rendszerszintűvé emelésére.
A projekt keretében megvalósuló fejlesztés szolgálja a módszertani fejlesztés támogatását más intézményekben is azon keresztül, hogy a projektek keretében a kedvezményezett által fenntartott iskolák közül egy referencia-intézménnyé, módszertani és tudásközponttá válik.
Rendelkezésre álló forrás
A pályázat meghirdetésekor a támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg várhatóan 1,8 milliárd forint.
Kedvezményezettek köre
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. Törvény 20. § (1) d) pontjában meghatározott középiskolát fenntartók pályázhatnak (KSH besorolással):
- Központi költségvetési szervek:
-- Központi felügyeleti költségvetési szerv (KSH 311)
-- Központilag felügyelt költségvetési szerv (KSH 312)
- Helyi és helyi kisebbségi önkormányzatok:
-- Helyi önkormányzati végrehajtó költségvetési szerv (KSH 321),
-- Helyi önkormányzat által felügyelt költségvetési szerv (KSH 322),
-- Helyi kisebbségi önkormányzati végrehajtó költségvetési szerv (KSH 323)
-- Helyi kisebbségi önkormányzat által felügyelt költségvetési szerv (KSH 324)
- Önkormányzati társulások:
-- Regionális fejlesztési tanács (KSH 361)
-- Térségi fejlesztési tanács (KSH 362)
-- Megyei fejlesztési tanács (KSH 363)
-- Önkormányzati fejlesztési társulás (KSH 364)
-- Kistérségi fejlesztési tanács (KSH 365)
-- Többcélú kistérségi társulás (KSH 366)
-- Gesztorönkormányzat, társulás (KSH 951)
- Országos kisebbségi önkormányzatok:
-- Országos kisebbségi önkormányzati végrehajtó költségvetési szerv (KSH 351)
-- Országos kisebbségi önkormányzat által felügyelt költségvetési szerv (KSH 352)
- Non-profit szervezetek:
-- Egyesületek (KSH 521-529)
-- Egyházak (KSH 551-559)
-- Alapítványok (KSH 561-569)
-- Közhasznú társaságok (KSH 571)
-- Egyesülés (KSH 591)
-- Egyéb, jogi személyiségű non-profit szervezetek (KSH 599)
Támogatható tevékenységek köre
A Pályázó vállalja, hogy
- a természettudományos laboratórium megvalósításának helyszínéül kijelölt középiskolájában a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003.(XII.22.) Korm. rendelet 3. § (5) bekezdés alapján, valamely természettudományos tantárgyból emelt szintű oktatást folytat. Amennyiben nem középiskolában valósul meg a laboratórium, abban az esetben a pályázó vállalja, hogy valamely, általa fenntartott, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. Törvény 20. § (1) d) pontjában meghatározott középiskola valamely természettudományos tantárgyból emelt szintű oktatást folytat.
- létrehoz egy, a természettudományos oktatáshoz kapcsolódó, elsősorban kémia, fizika, biológia, természetföldrajz és integrált természettudományos kísérletek és mérések elvégzésére alkalmas közoktatási laboratóriumot.
- a projekt keretében létrejövő laboratóriumot működteti és felszereli hagyományos tanulókísérleti és demonstrációs, valamint új, interaktív szemléltető eszközökkel, vegyszerekkel és anyagokkal (ehhez segédanyag található a 19. sz. mellékletben).
- foglalkoztatja a projekt keretében létrejövő laboratórium szakszerű működéséért felelős személyt, a természettudományos-laboratórium vezetőt.
- foglalkoztat legalább két szakképzett laboránst.
- a laboránsokat felkészítteti a természettudományos laboratórium működtetésére.
- a laboránsokat felkészítteti a projektpedagógia, csoportmódszer tanórai alkalmazására legalább 30 órás pedagógus továbbképzés keretében.
- a laboránsokat felkészítteti egy legalább 30 órás továbbképzés keretében a laborfoglalkozásokhoz kapcsolódó digitális tananyagok fejlesztésében, szerkesztésében, publikálásában való küzreműködésre.
- a megvalósulás helyszínéül szolgáló intézmény hivatalos képviselője együttműködési megállapodást köt minimum 10 alap-, középfokú nevelési-oktatási intézménnyel, akik a megállapodásban rögzített tanulólétszámmal, és gyakorisággal használják a laboratóriumot.
- a projektbe bevont iskolák természettudományos végzettségű tanárai közül iskolánként legalább három főt felkészíttet egy, célzottan a korszerű laboratóriumi gyakorlatok levezetésére előkészítő 30 órás pedagógus továbbképzés keretében arra, hogy tanítványaiknak a központi laboratóriumban foglalkozásokat tartsanak.
- elkészíttet egy szaktanári segédletet, amely a Nat „Ember a természetben”, valamint a „Földünk-környezetünk” műveltségi területeihez igazított kísérleti és demonstrációs referencialistát és azok tételes és kidolgozott kísérletleírását tartalmazza. A feladat megszervezése a laboratórium-vezető hatáskörébe tartozik.
- kifejleszteti a tanulói munka irányításához, a megfigyelések, mérési adatok rögzítéséhez szükségesek tanulói munkafüzeteket.
- megszervezteti a laboratórium délelőtti foglalkozásainak rendjét
- a laboratórium jobb kihasználása érdekében kidolgoztatja a délutánra tervezett szakköri, tehetséggondozást szolgáló vagy a közép és emeltszintű érettségi vizsgára való felkészítő foglalkozások rendjét.
- a laboratóriumi foglalkozásokról naplót vezet (laboratóriumi napló)
- a projekt során megvalósításra kerülő szemléltető, bemutató tanórákat, foglalkozásokat, kísérleteket elektronikusan dokumentáltatja.
- a beruházás helyszínéül szolgáló intézmény honlapján a projekt időtartama alatt a tanév rendjéhez igazodóan, a szorgalmi időszakban havonta legalább három tanári kísérletet, demonstrációt digitális úton korlátlanul és térítésmentesen hozzáférhetővé tesz.
- elősegíti, hogy egy, a megvalósításba bevont nevelési-oktatási intézmény a természettudományos oktatás vonatkozásában referencia intézménnyé váljon.
- a projekt keretében létrejövő jó gyakorlatok disszeminációja érdekében felveszi a kapcsolatot a TÁMOP-3.2.2 keretében nyertes regionális koordinátorral.
- a TÁMOP-3.1.1 keretében üzemeltetett fejlesztés-nyomonkövető felület számára az Educatio Non-profit Kft. által meghatározott adatszolgáltatást nyújt.
- az általa kialakítandó természettudományos laboratórium vezetője szakmailag együttműködik a többi nyertes pályázóval a párhuzamos fejlesztések elkerülése és az egyenetlen szakmai színvonal kiküszöbölése érdekében. Vállalnia kell továbbá, hogy valamennyi Kedvezményezett bevonásával legalább egy szakmai disszeminációs műhelykonferenciát szervez saját, a projekt révén létrehozott laboratóriumban. A konferencia dokumentációját kötelező a megvalósító középiskola vagy a pedagógiai szakmai szolgáltató intézmény honlapján elhelyezni.
Támogatás mértéke 100 %
Támogatás összege
A jelen pályázat keretében elnyerhető támogatás összege: minimum 150 millió Ft, maximum 300 millió Ft lehet.
Kiíró szervezet:
Neve: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Címe: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága
1055 Budapest, Bihari János utca 5.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ossza meg ezt a tartalmat e-mailben!