Szociális célú városrehabilitáció (DAOP-2009-5.1.1.)
A pályázatok benyújtására 2010. január 18. és április 30. között van lehetőség
A pályázati kiírás szövege a célok, kedvezményezettek és támogatható tevékenységek tekintetében megegyezik az érintett négy konvergencia régióban (DA, DD, ÉA, ÉM). A regionális kiírások esetében ezért a kiírás szövege megegyezik a többivel, azonban a régiónként különbözű adatok természetesen régiónként jelennek meg (pl. támogatási intenzitás, támogatás összege, irányító hatóság, stb.)
Támogatás célja
A szociális típusú városrehabilitáció alapvető célja a városok leromlott vagy leszakadó városrészeinek leromlását okozó folyamatok megállítása és megfordítása.
A városok egyes társadalmi-fizikai- gazdasági szempontból is leszakadó, vagy leszakadással fenyegetett településrészei fizikai állapota erősen leromlott, lakosságcsoportjaik társadalmi helyzete, foglalkoztatási színvonala, életkörülményei szegényes, a településrész városi és közösségi funkciókkal való ellátottsága alacsony szintű, a városrész nem képes bekapcsolódni a város gazdasági-társadalmi vérkeringésébe. Egyes területeken koncentráltan jelentkezik a munkanélküliség, melyet tovább súlyosbítanak a hátrányos helyzetű csoportok jelenlétéből, és a közbiztonság romlásából származó problémák.
A rehabilitáció célja az, hogy a helyi hátrányos helyzetű lakosság életminősége és esélyei javuljanak, az épített környezete minőségi változáson menjen át, a program gazdája az adott városrészben valósítson meg felzárkóztató programokat a társadalmi helyzet tekintetében.
A szociális városrehabilitáció különböző típusú célterületeket érinthet:
1. Ipari technológiával épült lakótelepek, ahol a cél annak megelőzése, hogy a legrosszabb státuszú lakótelepek későbbi gettósodás színhelyeivé váljanak. (Cél tehát a prevenció.)
2. Nagyobb kiterjedésű, városi szövetbe ágyazott, hagyományos építésű, vegyes lakosság összetételű, leromlott városrészek, ahol a cél a további szegregációs folyamatok megállítása, és lehetőség szerint a terület státuszának emelése, ami hosszabb távon a magasabb státuszú lakosság területre vonzásával valósulhat meg az eredet lakosság nagyrészének megtartása mellett. (A cél tehát heterogénebb, integrációra alkalmasabb környezet és társadalom kialakítása.)
3. A főként roma népesség által lakott telepek jelentik mind társadalmi, mind fizikai értelemben a legleromlottabb városi területeket. Azonban ezen telepek helyzete is különféle lehet, leginkább városszerkezeti elhelyezkedésük, lakásállomány minősége és az alacsony státuszú népesség koncentrációjának mértéke szerint.
Egy adott telepről gondos mérlegelés során a városnak kell eldöntenie, hogy hosszabb távon megtartható-e vagy pedig fel kell számolni. Az uniós támogatásból csak a hosszabb távon is megtartandó telep rehabilitációja támogatható, telepfelszámolás nem. A teleprehabilitációnak a célja mindenképpen a szegregáció további elmélyülésének megakadályozása, lehetőség szerint oldása kell, hogy legyen.
Előfordul a város településszerkezetétől, beépítési viszonyaitól függően a fenti típusok keveredéséből álló vegyes célterület is.
Funkció értelmezése: funkció alatt egy típusú köz-, vagy piaci alapú szolgáltatáscsoport értendő, amely szolgáltatás az akcióterületen térítés nélkül vagy térítés ellenében igénybe vehető.
Egy adott területen egy funkció jelenléte abból ítélhető meg, hogy az adott funkciót jellemző szolgáltatás megtalálható-e a területen.
Amennyiben a szolgáltatások önálló infrastruktúrához köthetők, azaz csak és kizárólag a kijelölt szolgáltatásra használható egy ingatlan, abban az esetben önmagukban is jelenthetnek funkciót (pl. mozi, sportcsarnok, tűzoltóság, stb.).
A funkció jelenlétét az alábbi szolgáltatások, egységek jellemzik: gazdasági funkcióhoz kapcsolódóan piac, kiskereskedelmi egység, szolgáltató, vendéglátó egység; közösségi funkcióhoz kapcsolódóan kulturális, közösségi intézmények, sportlétesítmények; városi funkcióhoz kapcsolódóan közterek, közparkok, közterületi játszóterek, szabadtéri közösségi terek, gyalogos zónák, sétányok, nem forgalomcsillapított közlekedési és parkolási övezetek; közszféra funkcióhoz kapcsolódóan közszolgáltatási intézmény valamint a felsorolt egységek által nyújtott elérhető szolgáltatások.
A funkció jelenlétét a területen önmagában is igazolhatják pl.: közösségi épületek, létesítmények, sétáló vagy bevásárló utca / főtér, közművelődési intézmények, egyházi intézmény, igazgatási és rendészeti szervek (ide értve a mentőszolgálatot és a tűzoltóságot is), közoktatási- és nevelési intézmények, szociális és gyermekjóléti alapellátást nyújtó intézmények.
Kedvezményezettek köre
Projektgazda:
- A Dél-alföldi, a Dél-dunántúli, az Észak-alföldi valamint az Észak-magyarországi régiók városi önkormányzatai, kivéve megyei jogú városok önkormányzatai.
Önállóan nem, kizárólag konzorciumi partnerként pályázhatnak az alábbi szervezetek (KSH besorolással):
- Városfejlesztő társaság, amennyiben a menedzsment feladatok mellett a programalap projektelemmel kapcsolatos koordinációs feladatokat is ellátja (599);
- A projektgazda településén működő önkormányzati intézmények, megyei önkormányzati intézmények (az 1990.évi LXV. tv., önkormányzati intézmények 1992. évi XXXVIII. Tv. 66. §; 87. §; Ptk 36. §.) (32);
- A projektgazda településen található központi költségvetési szervek és intézményeik (A költségvetési szervek szabályozása: Ptk 36. §.; Áht. 87. §.), rendőrség (területi vagy helyi szervek) (31);
- Állami gazdálkodó szervezet (71): állami vállalat (1977. évi VI. tv., 1992. évi LV. tv.) (711), egyéb állami gazdálkodó szervezet (719).
- Nonprofit szervezetek (egyház (1990. évi IV. tv. a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról; Eht) (55); alapítvány (Ptk 74/A §) (56); közalapítvány (Ptk 74/G §) (561); egyesület (Ptk. 61. §) (52); köztestület (Ptk. 65. §) (54)).
- Társasházak, lakásszövetkezetek (2003. évi CXXXIII. Törvény a társasházakról, 2004. évi CXV. Törvény a lakásszövetkezetekről) (225);
- Nonprofit gazdasági társaság (599);
- Szövetkezetek, amennyiben a felújított közterülethez csatlakozó üzlethelyiségek, szolgáltató helyiségek tulajdonosai, vagy üzemeltetői (129);
- Szociális szövetkezetek (a szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény és a szociális szövetkezetekről szóló 141/2006. (IV.29.) Korm. rendelet alapján) (129);
- Kis- és középvállalkozások valamint egyéni vállalkozók (11, 13, 21, 23) (1990. évi V. törvény az egyéni vállalkozásról, 2004. évi XXXIV. törvény a kis- és középvállalkozásokról, 2006. IV. törvény a gazdasági társaságokról), önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaságok, kivéve multinacionális vállalat1, ill. franchise rendszerű vállalkozás;
- Magyar Közút Nzrt.;
- Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Támogatható tevékenységek köre
1. Lakófunkciót erősítő tevékenységek (ERFA):
Cél: A szociálisan hátrányos lakóterületeken a minőségi lakókörnyezet biztosítása és a lakóépületek energiahatékonysági korszerűsítése.
1. A többlakásos lakóépületek esetében a társasházak és lakásszövetkezetek alapító okiratban/alapszabályban nem külön tulajdonként definiált elemeinek energiahatékonyság javításával egybekötött felújítása a következő tevékenységeken keresztül:
Az épület fő strukturális elemeinek felújítása:
- tartószerkezeti elemek, tető, homlokzat, födémek felújítása, szigetelése,
- a homlokzati nyílászárók felújítása és cseréje,
- lépcsőház, külső és belső folyosók, bejáratok felújítása.
Az épület gépészeti berendezések felújítása, cseréje (fővezetékek, lift, termofor gyűjtőkémények, stb.). Fűtési rendszerek felújítása esetében fűtőtest csere nem támogatható.
Megújuló energia rendszereinek kiépítése (használati melegvíz, illetve villamos energia előállítására).
2. Önkormányzati vagy önkormányzati tulajdonú nonprofit szolgáltató tulajdonában lévő lakóépületek felújítása a modern szociális bérlakások kialakítása érdekében, függetlenül az épületben lévő lakások számától (egy és többlakásosak egyaránt).
A többlakásos épületeknél támogatható a szerkezeti és gépészeti elemek elújítása (a többlakásos társasházakkal azonos tartalommal), az egylakásos épületeknél a fő szerkezeti elemek felújítása (külső falak, tető, födém, homlokzati nyílászárók).
3. Mind a társasházi, lakásszövetkezeti, ill. egyéb nonprofit szolgáltatói, mind az önkormányzati tulajdonú lakóépületekben támogatható a szociális bérlakások komfortosítása. A komfortosítás keretében kizárólag az alábbi tevékenységek támogathatók:
i. A belső vezetékrendszerek (víz, csatorna, elektromos, gáz) kiépítése és cseréje.
ii. A lakáshoz tartozó szerelvények tekintetében fürdőszobai szaniterek beszerelése abban az esetben, ha az a komfortosítást megelőzően hiányzott (tehát a lakás nem rendelkezett fürdőszobával, WC-vel).
iii. A fűtési rendszer modernizálása esetében csak a hagyományos (fa, szén), illetve a villanyfűtés átállítása támogatható gázalapú fűtésre, beleértve a kazánt, vezetékeket, szerelvényeket és fűtőtesteket, konvektorokat. Már meglévő gázfűtéses rendszerek modernizálása nem támogatható.
Nem támogatható a komfortosításon túl semmilyen egyéb lakáson belüli felújítási tevékenység (pl. falfestés, fal- és padlóburkolások, a lakáshoz tartozó egyéb felszerelés vagy bútorzati elem beszerzése, beépítése). Festés, fal és padló burkolások helyreállítása kizárólag akkor támogatható, ha az a közműhálózat korszerűsítéséhez kapcsolódik.
4. Meglévő, eredetileg más funkciójú önkormányzati tulajdonú épületek átalakításával, felújításával modern szociális bérlakások kialakítása. Ennek érdekében támogatható az épületszerkezeti, gépészeti elemek felújítása, és legalább komfortos szintű lakások kialakítása. A lakások kialakításánál a válaszfalak beépítésén kívül kizárólag a 3. pontban meghatározott tevékenységek támogathatóak.
A felújított önkormányzati lakóépületekben lévő, a komfortosított és az eredetileg nem lakócélú épületekben létrehozott szociális bérlakásokat legalább 10 évig szociális bérlakásként kell működtetnie az önkormányzatnak/nonprofit szolgáltatónak. Szociális bérlakásnak kell tekinteni azokat a bérlakásokat, amelyekre a helyi önkormányzat a helyi rendelete alapján szociális kritériumok szerint köt bérleti szerződést.
5. Halmozottan hátrányos, leromló területek rehabilitációja, amennyiben szerepel az integrált városfejlesztési stratégia által azonosított szegregációs területek között.
Ezeknek a területeknek egy része egylakásos, magántulajdonú családi házas terület, amelyeken erre tekintettel a lakófunkció erősítése nem támogatható tevékenység (kivétel önkormányzati bérlakás).
Az ilyen területeken kizárólag az alábbi lakófunkcióhoz kapcsolódó lehetséges eszközök támogathatók:
– szociális blokkok kialakítása;
– önkormányzati szociális bérlakás felújítása, korszerűsítése, komfortosítása.
Bár a lakófunkció nem támogatható tevékenység, javasolt az önkormányzat számára, hogy saját önkormányzati forrásból alakítson ki támogatási alapot a magánházak komfortosítására, hiszen hosszú távú eredményt csak ily módon tud az adott akcióterületen elérni.
2. Közösségi funkciókat szolgáló tevékenységek (ERFA):
Cél: A helyi identitást, közösségformálást erősítő terek, létesítmények fejlesztése az akcióterületi és annak közvetlen környezetében élő lakosság szociális kohéziójának erősítése érdekében.
Lehetséges eszközök:
Külső felújítás és belső átalakítás, bővítés támogatható az alábbi esetekben:
- Önkormányzati közművelődési könyvtár.
Külső felújítás és belső átalakítás, bővítés, új építés indokolt esetben támogatható az alábbi esetekben:
- Kulturális központ, közösségi ház, közművelődési intézmény (kulturális rendezvényeknek helyet adó intézmények épületei, klubhelyiségek, kiállítási tér);
- Közcélokat szolgáló sport- és szabadidős létesítmények, valamint azok kiszolgáló épületei.
- Az akcióterület szociális kohéziójának és társadalmi kapcsolatainak erősítése érdekében nonprofit információs, adatgyűjtő, kapcsolatépítő tevékenységet ellátó szolgáltató helyiségek, épületrészek kialakítása, felújítása, átalakítása (pl. rehabilitációs iroda, stb.), nonprofit szolgáltatóház, amely térítésmentesem nyújt közcélú szolgáltatásokat (pl. hátrányos helyzetű csoportok – különös tekintettel az anti-szegregációs tervben megjelölt szegregált terület lakosságára - felzárkóztatását, integrációját szolgáló közösségi épület).
Kizárólag külső felújítás támogatható a következő tevékenység esetében:
- Templom, egyházi tulajdonú közösségi célú (közművelődési, kulturális intézmény) épület és közvetlen környezete.
3. Közszféra funkcióinak megerősítését szolgáló fejlesztések (ERFA):
Cél: A közszféra szolgáltatásainak elérhetőségének biztosítása
Lehetséges eszközök:
Kizárólag külső felújítás támogatható a következő tevékenység esetében:
- A települési biztonság megőrzéséhez kapcsolódó feladatokat ellátó állami és civil szervezetek épületei közül az alábbiak felújítása:
o a rendőrség területi és helyi szervei (megyei rendőr-főkapitányság, valamint városi rendőrkapitányság, rendőrőrs);
o a megyei Igazságügyi Hivatal (Áldozatsegítő, Pártfogó Felügyelői, Jogi Segítségnyújtó Szolgálat) épülete;
- Mentőszolgálat, tűzoltóság épülete.
Külső felújítás és belső átalakítás, bővítés támogatható az alábbi esetekben:
- Az előző pontban felsorolt esetekben, ha a fejlesztés olyan szervezetet céloz, amely az ún. „közösségi rendőrség” ill. „szomszédsági rendőrség” kialakításában vállal kezdeményező szerepet, amely révén a „közösségi rendőrség” megerősödik az akcióterületen – a tevékenység kialakítására szolgáló helyiség vonatkozásában.
- Polgárőrség és önkéntes tűzoltóság épülete.
Külső felújítás valamint az akcióterületen és annak közvetlen környezetében élő lakosság számára történő új közösségi funkció kialakítása esetén ahhoz kapcsolódó belső átalakítás, ill. közösségi használatú sportpálya kialakítás, felújítás is támogatható az alábbi esetekhez kapcsolódóan:
- Közoktatási- nevelési intézmények – amennyiben közoktatási intézmények fejlesztésére irányuló pályázati kiíráson az intézmény felújítására támogatást nem nyert;
- Szociális és gyerekjóléti alapellátást nyújtó intézmények amennyiben ezen intézmények fejlesztésére irányuló pályázati kiíráson az intézmény felújítására támogatást nem nyert.
4. Közterületek fejlesztése (városi funkció) (ERFA):
Cél: Az élhető város vagy városrész központi területek megteremtése, az épített környezet minőségének fejlesztése, a szociálisan hátrányos lakóterületek elszigetelődésének megakadályozása az elérhetőség biztosításával.
Lehetséges eszközök:
- Közterek, közparkok, közterületi játszóterek, szabadtéri közösségi terek, települési zöldfelületek felújítása, bővítése, kialakítása, minőségi utcabútorok elhelyezése.
- Felszíni (fizetős és ingyenes) nyílt parkolók bővítése és kialakítása parkolási koncepció alapján, valamint felújítása a rehabilitált közterületekhez kapcsolódóan.
- Közlekedési fejlesztések:
o Gyalogos zónák, sétálóutcák, forgalomcsillapított közlekedési övezetek kialakítása;
o Kerékpárutak, kerékpársávok (új építés kizárólag meglévő hálózathoz kapcsolódó, hiányzó szakaszok esetén támogatható), kerékpáros létesítmények, kerékpártárolók kialakítása, felújítása;
- Az akcióterületen a szelektív hulladékgyűjtés infrastrukturális feltételnek kiépítése, gyűjtőszigetek kialakítása a városképhez illeszkedő módon (járműbeszerzés nem támogatható).
- A közbiztonság javítását, a fejlesztés eredményeinek megőrzését szolgáló tevékenységek: köztéri térfigyelő rendszer fejlesztése, telepítése, meglévő rendőrségi hálózathoz történő csatlakoztatása, helyi bűnmegelőzési stratégiák és cselekvési tervek elkészítése.
- Közlekedésbiztonság javítását, a fejlesztés eredményeinek megőrzését szolgáló tevékenységek: védelmi infrastruktúra fejlesztése: közterületeken a biztonságos, közlekedést segítő rendszerek terveztetése, telepítése; biztonságtechnikai, valamint sebességmérő és rögzítő rendszerek telepítése. (Kizárólagos bejárással elérhető területek nem támogathatók).
A felsorolt projektelemekre nem nyújtható támogatás a Dél-dunántúli régióban, amennyiben a pályázó a tevékenységek bármelyikére időközben támogatást nyert a 3. 1.2 A/B: Integrált kis- és mikrotérségi oktatási hálózatok és központjaik fejlesztése; a DDOP-3.1.3 A : Integrált mikrotérségi alapfokú egészségügyi és szociális szolgáltató központok kialakítása; valamint a DDOP-3.1.3 D/E : Gyermekjóléti alapellátásokhoz való hozzáférés javítása és a szolgáltatások minőségének fejlesztése pályázati kiírások keretében.
Parkoló fejlesztés esetében elvárás a városi parkolási koncepcióhoz való illeszkedés bemutatása, amennyiben a fejlesztés 10-nél több parkolóhelyet érint.
A pályázat keretében kizárólag a „Kerékpár támaszok, kerékpár parkolók, és kerékpáros pihenőhelyek” tárgyú segédlethez illeszkedő kerékpár tárolók és parkolók kiépítése támogatható. Kerékpáros létesítmények tervezése, építés, és vagy felújítása esetén irányadóak a 2009-ben valamennyi régióban megjelent és a www.nfu.hu oldalon megtekinthető, „Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése” pályázati felhívás C.3.2 pontjában előírt műszaki feltételek.
Külső felújítás és belső átalakítás, bővítés támogatható az alábbi tevékenységek közé tartozó épület felújítások esetén akkor, ha azok az akcióterületen és annak közvetlen környezetében élők számára új közösségi, szociális szolgáltatások válnak elérhetővé:
- Az akcióterületen található, a település életében meghatározó, köztulajdonban lévő (funkció nélküli) épületek, tárgyi, építészeti, műemléki értékek értékmegőrző felújítása, fejlesztése, új közösségi funkcióval történő felruházása, a KEOP-ban nem támogatott védett történeti parkok, kertek felújítása. (A felújított objektum a betelepített funkció(k)nak megfelelően besorolandó az adott funkció(k) megerősítését szolgáló fejlesztések közé a projektben, a fejlesztés megvalósítására az adott funkcióra vonatkozó előírások érvényesek.)
Egy helyrajzi számmal rendelkező közterületen, illetve az azzal azonos jellegű és határos helyrajzi számú közterületen (út, tér, park, stb.) elvégzett, a városi funkciókat erősítő különböző típusú tevékenységek (pl. díszburkolat lerakása, fásítás, utcabútorok elhelyezése, stb.) egy tevékenységnek számítanak.
5. Gazdasági funkciót szolgáló tevékenységek (ERFA):
Cél: Kereskedelmi, gazdasági szereplők (célzottan a KKV szektor) ösztönzése a várossal való szerves együttműködés és együttélés céljából a fenntarthatóságot szem előtt tartva.
Alapvető cél az akcióterületen az alapvető szolgáltatások elérhetőségének biztosítása és lehetőség szerint munkahelyek teremtése.
Lehetséges eszközök:
Külső felújítás, belső átalakítás, bővítés támogatható az alábbi esetekben:
- KKV-k, egyéni vállalkozók, önkormányzatok és önkormányzati gazdasági társaságok, által tulajdonolt és/vagy üzemeltetett, jelenleg is üzlethelyiségként nyilvántartott kiskereskedelmi, szolgáltató, vendéglátó egységek.
Külső felújítás, belső átalakítás, bővítés, valamint indokolt esetben új építés támogatható
az alábbi esetekben:
- Piac, piaccsarnok, piactéren épületek és építmények.
- Gazdasági szolgáltatóház: maximum 800 m2 nettó épületterületig.
A méretbeli korlátozások azt jelentik, hogy a Regionális Operatív Programból a korlátozás mértékéig nyújtható támogatás, nagyobb létesítménybe történő beavatkozás esetén a fennmaradó költségeket a projektgazda további magántőkéből vagy saját forrásból fedezi.
Támogatás mértéke
A tevékenységek támogatása esetén a támogatás maximális mértéke az elszámolható
költségek arányában a következő:
- regionális beruházási támogatással támogatott tevékenység esetén: az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 30. § (1) bekezdése szerinti mérték (ún. támogatási térkép): regionális támogatási térkép szerint.
- kulturális célú támogatással támogatott tevékenység esetén: 85%.
- de minimis támogatással támogatott tevékenység: az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 30. § (1) bekezdése szerinti mérték (ún. támogatási térkép): regionális támogatási térkép szerint.
- lakáscélú beruházások esetén: 70%.
- nem állami támogatással támogatott, közcélú tevékenység esetén: 85%.
A szociális célú városrehabilitációs projektek összesített támogatási aránya nem haladhatja meg a 85%-ot.
Támogatás összege
A hagyományos beépítésű lakóterületekre és szegregátumokra koncentráló szociális célú városrehabilitációs pályázatok esetében igényelhető támogatás összege: 100-500 millió Ft
A lakótelepi akcióterületekre koncentráló szociális célú városrehabilitációs pályázatok esetében igényelhető támogatás összege: 250-500 millió Ft
Kiíró szervezet:
Neve: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Címe: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
6726 Szeged, Közép fasor 1-3.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ajánlja másnak is ezt a Pályázat-t