Alacsony foglalkoztatási eséllyel rendelkezők képessé tevő és önálló életvitelt elősegítő programjai (TAMOP-5.3.1-C-09/2)
A pályázatok benyújtása 2010.02.15–től – 2010.03.15–ig lehetséges
Támogatás célja
A társadalmi integrációt és a munkaerő-piaci integrációt nem lehet egymástól elválasztani, a munka nemcsak a megélhetés eszköze, hanem az elismerés, a megbecsülés, a társadalom életében való részvétel egyik fontos eleme is. Ugyanakkor tartósan munkaképes, „versenyképes” állapotban csak az önálló életvitelre képes, személyiségében kiegyensúlyozott, ismeretek és készségek terén megfelelően felkészült, támogató családi és társadalmi környezetben élő, és a munkaerejét regenerálni tudó ember lesz.
Magyarországon a foglalkoztatási ráta uniós összehasonlításban rendkívül alacsony (2009 júliusában 55,6%). A tradicionálisan alacsony foglalkoztatási szint a válság következtében még inkább csökkent, a korábban átlagos munkanélküliség pedig 2009 szeptemberére 9,5%-ra nőtt. Mindezt súlyosbítja, hogy az inaktívak aránya igen magas: több százezren még ma is olyan aktív korú nem foglalkoztatottak, akiknél a munkaerőpiactól való távolmaradás oka nem a tanulásra, a gyermekszülésre, illetve – nevelésre vagy az idő előtt nyugdíjba vonulásra vezethető vissza. Közülük kb. 52 ezren ápolási díjban részesülőként beteg, idős hozzátartozójuk otthoni ápolását végzik hosszú évekig, ahonnan az ápolási szükséglet megszűnése után igen nehéz a visszatérés a munka világába.
A tartós munkanélküliek közül kb. 290 ezren ún. aktív korúak ellátásban – rendelkezésre állási támogatásban vagy rendszeres szociális segélyben – részesülnek. Ők alapvetően alacsony iskolai végzettséggel rendelkeznek, az elsődleges munkaerő-piacra történő belépéshez szükséges kulcskompetenciáik hiányosak és nagy arányban élnek az ország leghátrányosabb helyzetű térségeiben, ahol a munkalehetőségek nagyon korlátozottak.
A tartós munkanélküliek és inaktívak esetében gyakran a foglalkoztathatóság és az önálló életvitelre való képesség alapvető feltételei, valamint a munkaerőpiacon és a társadalmi életben szükséges kulcsképességeik hiányoznak, kapcsolati hálójuk esetleges, hiányos, motivációjuk gyenge, halmozott hátrányokkal küzdenek, sokszor semmilyen segítő intézménnyel nincs kapcsolatuk, a munkanélküli lét pedig több generációjukat is érintheti. A célcsoport tagjai a fentiek miatt egyénre szabott, többirányú, összehangolt segítség nélkül nem képesek ebből a helyzetből kilépni. Esetükben az „első lépést” a foglalkoztatás felé olyan, az önálló életvitelre képessé tevő, és a munkaerőpiacra való belépést előkészítő és arra motiváló programok, támogató szolgáltatások jelenthetik, amelyek lehetővé teszik, hogy később sikeresen kapcsolódhassanak a hagyományos képzési/foglalkoztatási programokba, munkaerő-piaci szolgáltatásokba, és ezáltal társadalmi befogadásuk megvalósulhasson, foglalkoztatási esélyeik javulhassanak.
A konstrukció célja országosan minimum 3.000 fő bevonása a projektekbe, közülük minimum 2.400 fő esetében kerüljön sor az egyéni fejlesztési terv sikeres megvalósítására.
Rendelkezésre álló forrás
A konvergencia régiók területén maximum 3.132.000.000 forint kerül felhasználásra.
Kedvezményzettek köre
Jelen pályázati kiírás keretében az alábbi szervezetek pályázhatnak:
- szociális, gyermekvédelmi, gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó szervezetek vagy azok fenntartói az alábbi felsorolás szerint (KSH besorolással):
- Helyi önkormányzatok (KSH 321)
- Helyi önkormányzatok jogi személyiséggel rendelkező intézmény-fenntartó társulásai (KSH 322)
- Helyi önkormányzatok által felügyelt költségvetési szerv (KSH 322)
- Többcélú kistérségi tárulások (KSH 366)
- Egyházak, egyházi intézmények(KSH 55)
- Non-profit szervezetek, amennyiben alapdokumentumukban szerepel a szociális és/vagy gyermekvédelmi, gyermekjóléti szolgáltatásnyújtás, vagy foglalkoztathatóság fejlesztése, támogatása, munkaerő-piaci integráció elősegítése, az alábbi felsorolás szerint:
o egyéb alapítvány (KSH 569),
o közalapítvány (KSH 561),
o egyesület (KSH 52),
o jogi személyiséggel rendelkező közhasznú nonprofit gazdasági társaság (KSH 599),
o jogi személyiséggel nem rendelkező közhasznú nonprofit gazdasági társaság (KSH 69)
Jelen pályázati kiírás keretében a fent felsorolt szervezetek konzorciumai is benyújthatnak pályázatot, amelyhez konzorcium létrehozására irányuló együttműködési megállapodást kell kötni az útmutató mellékletét képező megállapodás minta alapján.
Támogatható tevékenységek köre
A pályázati kiírás célja az alacsony foglalkoztatási eséllyel bíró inaktív emberek számára olyan, az öngondoskodási képességet és kulcskompetenciákat erősítő programok, tréningek, képzések, támogató szolgáltatások biztosítása, amelyek erősítik társadalmi integrációjuk esélyét, és lehetővé teszik, hogy minél előbb álláskeresővé váljanak, és a hagyományos képzési/foglalkoztatási programokba sikerrel kapcsolódhassanak be. A hátrányokat okozó problémákat összefüggésükben, egyénre szabott problémakezelési módszerek alkalmazásával, egymásra épülő, összehangolt szolgáltatási háló kiépítésével kell kezelni.
1. Projekt előkészítés: a projekt előkészítő szakasza a pályázati felhívás megjelenésének napjától a projekt megkezdésének napjáig tart.
1.1 Szakmai koncepció elkészítése, ld. 14. sz. melléklet
1.2 Közbeszerzés lefolytatása (amennyiben szükséges)
1.3 együttműködési terv kidolgozása, kötelező együttműködési megállapodás kialakítása a regionális munkaügyi központokkal vagy kirendeltségeikkel.
2. A projekt megvalósításával összefüggő menedzsment és adminisztrációs tevékenység
3. A célcsoport bevonása
3.1 résztvevők felkutatása, toborzása;
3.2 az egyéni esetkezelésbe bevonandók kiválasztása (adatlap a kiválasztásban résztvevőkről, melyet a program végrehajtása során on-line rendszerbe kell majd feltölteni);
3.3 diagnóziskészítés (a program végrehajtása során on-line rendszerbe kell majd feltölteni);
3.4 az egyén foglalkoztathatóságának javítása érdekében problémafeltárás, állapotfelmérés (szociális helyzet felmérése, tanulási képesség mérése, kulcsképesség vizsgálat, komplex munka-és pályaalkalmassági felmérés) a szükséges szakterületek bevonásával.
A kiválasztásban résztvevők adatlapja, az egyéni fejlesztési és szolgáltatási tervet megalapozó diagnózis, valamint az egyéni fejlesztési és szolgáltatási terv formadokumentumait az esetmenedzsereknek egy on-line informatikai rendszerben kell majd feltölteni a program végrehajtása során. Az online informatikai rendszer a TÁMOP 5.3.1./08 sz. pályázathoz készült, annak megvalósítói jelenleg is használják. A rendszer használatához Internet-kapcsolat szükséges, egyéb feltétel nem. Annak használatáról a nyertes pályázók számára a támogatási döntésről szóló kiértesítést követően az SZMM és az FSZH egy napos felkészítő tréninget tart. A rendszerben tárolt adatok kezelésére az adatvédelmi előírások vonatkoznak.
4. Egyéni, csoportos és közösségi szociális munkaformák alkalmazása
4.1 egyénre szabott fejlesztési és szolgáltatási terv készítése (Útmutató az egyéni fejlesztési és szolgáltatási terv elkészítéséhez) és a szolgáltatási tervben megfogalmazott esetkezelési lépések végrehajtása;
4.2 szociális, állampolgári, munkavállalói és önálló életvezetési készségek erősítése;
4.3 tanulási- és munkamotiváció erősítése;
4.4 kulcs kompetenciák fejlesztése pl. írás, olvasás, számtani műveletek végzése, megértés, beszéd, kreatív gondolkodás, döntéshozatal, problémamegoldás, előrelátás, hatékony tanulás, érvelés, felelősség, önértékelés, együttműködés, az információk kezelésének képessége;
4.5 álláskeresés, munkavállalás, tanulás során kialakult rossz beidegződések megváltoztatását segítő programok;
4.6 mentális állapotjavító programok (mentálhigiénés programok);
4.7 a személy elhelyezkedését gátló alapvető problémáját kiküszöbölő segítségek biztosítása (pl. egészségügyi ellátásokhoz jutás segítése, ingyenes mobil szűrések megszervezése, pályaalkalmassági vizsgálat, rehabilitációs programok elérhetővé tétele, gyermekek napközbeni ellátásához, házi segítségnyújtáshoz és más szolgáltatásokhoz, illetve támogatásokhoz való hozzájutás segítése);
4.8 szükség esetén a projekt tevékenységeihez való hozzáférés biztosítása a célcsoport számára;
4.9 munkába állással, képzéssel kapcsolatos információ, tanácsadás, eléréséhez segítségnyújtás;
4.10 funkcionális analfabetizmus felszámolása;
4.11 tanulástechnikai tréning;
4.12 felkészítés az önálló családi életre, valamint a munkavállalói szerepre és ezek összehangolására, az ehhez szükséges társas, család kompetenciák kialakítása a háztartásban élő családtagok bevonásával;
4.13 önkéntesek bevonása a célcsoport tagjai egyéni fejlesztési munkájának segítésére;
4.14 szenvedélybetegségek megelőzését és a gyógyulást segítő programok, önsegítő csoportok létrehozása;
4.15 tízedik évfolyam elvégzésével tanúsított iskolai végzettség hiányában a végzettség megszerzésének elősegítése érdekében felzárkóztató oktatás elvégzésének támogatása;
4.16 szakképzésbe való bekapcsolódás segítése;
4.17 abban az esetben, ha a célcsoport számára nyújtott képzés a felnőttképzési törvény hatálya alá tartozik, akkor a képzés ideje alatt képzési támogatás nyújtható - a költségvetési specifikációban leírtak alapján - az egyéni fejlesztési terv végéig, legfeljebb a projekt szakmai zárásáig;
4.18 a projektben részvevők egyéni fejlesztési tervében meghatározott célok elérését követően az egyén nyomon követése 6 hónapon keresztül;
4.19 a felnőttképzési törvényben meghatározott intézményi akkreditáció megszerzése;
4.20 a program során megvalósítandó tevékenységek lebonyolítására alkalmas helyiség kialakítása (felújítással és/vagy bővítéssel), akadálymentesítés (fizikai és infokommunikációs, amennyiben a bevont célcsoport indokolja);
4.21 A munkakipróbálás biztosítása, és teljes ideje alatt szakmai támogatás, nyomonkövetés, értékelés. A foglalkoztató vállalkozások részére kizárólag a munkakipróbálás ideje alatt, a célcsoport bérköltségei és járulékai, személyi jellegű költségei tervezhetők és számolhatók el a D.2 pontban és a költségvetési specifikációban meghatározottak szerint.
4.22 A célcsoport foglalkoztathatóságának javítása érdekében nyújtott képzési, tanácsadási, pszicho-szociális támogatási tevékenység bentlakásos formában is nyújtható, amennyiben azt a szükségletfeltárás és a szakmai koncepció alátámasztja.
A projekt keretében megvalósuló felnőttképzési tevékenységek esetén a Felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (Fktv.) szabályai az irányadók. Ennek értelmében a képzést megvalósító intézménynek a Fktv. 21§ (3) pontjának megfelelően rendelkeznie kell a FAT által kiállított, érvényes intézményakkreditációs tanúsítvánnyal. Amennyiben a pályázó a képzést külső szolgáltatótól veszi igénybe, abban az esetben a külső, piaci szolgáltatónak kell megfelelnie a törvényben foglalt feltételeknek.
5. Együttműködés
5.1 szakmai együttműködési hálózat megszervezése a munkaügyi kirendeltségekkel, foglalkoztatási, egészségügyi, oktatási, képzési szervezetekkel, munkáltatókkal, és munkaadói szervezetekkel, javítása önkormányzatokkal a célcsoport foglalkoztathatóságának érdekében;
5.2 az együttműködő szervezetek közös felkészítése/felkészülése, a projekt időszak során legalább három közös megbeszélés megtartása;
5.3 települési/térségi fórumok, szemináriumok az érintett szakterületek együttműködő képviselőivel;
5.4 szakmai műhelyek, konferenciák szervezése;
5.5 befogadóbb munkáltatói attitűd kialakítását segítő programok szervezése;
5.6 szupervízió, csoporttréning a projekt megvalósítói számára.
6. Kötelező tájékoztatás és nyilvánosság biztosítása
Támogatás mértéke
I. A támogatás mértéke - a célcsoport munkakipróbálása kivételével - a projekt elszámolható összes költségének 100%-a.
II. Foglalkoztatási tevékenység esetén (munkakipróbálás):
A konstrukció keretében támogatott, a célcsoport foglalkoztatásához kapcsolódó célcsoport tagok bérköltségei tekintetében a támogatási intenzitás számítása a 25/2007. (IX.12.) MeHVM rendelet alapján történik.
A fenti jogszabály rendelkezései alapján a foglalkoztatási tevékenységre nyújtott támogatás (célcsoport bérköltsége) a kedvezményezett választása alapján vagy A) csekély összegű támogatásként nyújtható (ebben az esetben a támogatási intenzitás 100%).
Csekély összegű támogatás kizárólag az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87.és 88. cikkének a de minimis támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2006. december 15.-i 1998/2006/EK bizottsági rendelet (HL L sorozat 379/5/2006. 12. 28.) (a továbbiakban: 1998/2006/EK rendelet) szabályai alapján lehet nyújtani. Az 1998/2006/EK bizottsági rendelet alapján de minimis támogatás nyújtható valamennyi ágazat vállalkozásai számára az alábbi kivételekkel:
a) halászati és akvakultúra ágazat (ahogyan azt a 104/2000/EK rendelet HL L 83/35. 2000. 4. 4. meghatározza) vállalkozásai;
b) az EK Szerződés I. mellékletében felsorolt mezőgazdasági termékek elsődleges termeléséhez kapcsolódó tevékenységet végző vállalkozások;
c) az EK Szerződés I. mellékletében felsorolt mezőgazdasági termékek feldolgozásával vagy marketingjével kapcsolatos tevékenységet végző vállalkozások, amennyiben:
1. a támogatás összege a piacon beszerzett vagy forgalmazott ilyen termékek ára vagy mennyisége alapján kerül rögzítésre, vagy
2. az elsődleges termelőknek való teljes vagy részleges továbbításától függ;
d) exporttal kapcsolatos tevékenységek támogatása, nevezetesen az exportált mennyiséggel, az értékesítési hálózat kialakításával és működtetésével, illetve az exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokkal közvetlenül kapcsolatos támogatások;
e) az import áruk helyett hazai áru használatától függő támogatás;
f) a széntermeléshez kapcsolódó iparág (szén: az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága által a szén tekintetében megállapított nemzetközi kodifikációs rendszer értelmében kiváló minőségű, közepes minőségű és gyenge minőségű A és B csoportba sorolt szén) vállalkozásai;
g) szállítóeszköz megvásárlása a közúti szállítási ágazatban tevékenykedő vállalkozások esetében;
h) nehéz helyzetben lévő vállalkozások részére.
Egy vállalkozásnak bármely forrásból csekély összegű támogatási jogcímen odaítélt támogatás támogatástartalma – három pénzügyi év vonatkozásában – nem haladhatja meg a 200.000 eurót.
Minden egyes új csekély összegű (de minimis) támogatás odaítélésekor az adott pénzügyi évben, valamint az előző két pénzügyi év alatt odaítélt de minimis támogatás teljes összegét kell figyelembe venni. A de minimis (csekély összegű) támogatás ugyanazon elszámolható költségek vonatkozásában nem halmozható állami támogatással, amennyiben az így halmozott összeg meghaladná a támogatási intenzitás csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott mértékét. A támogatás odaítélését megelőzően az érintett vállalkozás írásos vagy elektronikus formában készített nyilatkozatot köteles eljuttatni a támogatást nyújtó részére, a vállalkozás által a megelőző két pénzügyi évben és a folyamatban lévő pénzügyi évben kapott valamennyi csekély összegű (de minimis) támogatásról.
A kedvezményezett köteles a támogatással kapcsolatos okiratokat és dokumentumokat 2020. december 31-ig megőrizni.
vagy
B) a fogyatékkal élő munkavállalók foglalkoztatásához bértámogatás formájában nyújtott támogatásként, illetve a hátrányos helyzetű munkavállalók felvételéhez bértámogatás formájában nyújtott támogatásként nyújtható.
Ebben az esetben a támogatási intenzitás számításakor a 25/2007 MeHVM rendelet 11/F. § és 11/H §-ában foglaltak a mérvadóak (ld. lentebb). Ezen rendelkezések alapján a fogyatékkal élő munkavállalók foglalkoztatásához bértámogatás formájában nyújtott támogatás támogatási intenzitása nem haladhatja meg a bérköltségének 75%-át, valamint a hátrányos helyzetű munkavállalók foglalkoztatásához bértámogatás formájában nyújtott támogatás támogatási intenzitása a bérköltségének 50%-át.
„A fogyatékkal élő munkavállalók foglalkoztatásához bértámogatás formájában nyújtott támogatás 11/F. § (1) A fogyatékkal élő munkavállalók foglalkoztatásához bértámogatás formájában nyújtott támogatás támogatási intenzitása nem haladhatja meg a bármely adott időszak - amely alatt a fogyatékkal élő munkavállaló foglalkoztatásban van – bérköltségének 75%-át. Ha a foglalkoztatás 12 hónapnál rövidebb, a támogatást arányosan csökkenteni kell.
(2) A fogyatékkal élő munkavállaló felvételének az érintett vállalkozás munkavállalói létszámának nettó növekedését kell eredményeznie az előző 12 hónap átlagához viszonyítva, kivéve, ha a munkahely megüresedése önkéntes kilépés, munkaképtelenné válás, öregségi nyugdíjazás, önkéntes munkaidő csökkentés vagy kötelezettségszegés miatti jogszerű elbocsátás és nem létszámleépítés következtében történt.”
„A hátrányos helyzetű munkavállalók felvételéhez bértámogatás formájában nyújtott támogatásokra vonatkozó szabályok 11/H. § (1) A hátrányos helyzetű munkavállalók felvételéhez bértámogatás formájában nyújtott támogatás támogatási intenzitása nem haladhatja meg a felvételt követő legfeljebb 12 hónap, súlyosan hátrányos helyzetű munkavállalók esetében 24 hónap bérköltségének 50%-át. Ha a foglalkoztatás a fenti időszakoknál rövidebb, a támogatást arányosan csökkenteni kell.
(2) A hátrányos helyzetű munkavállaló felvételének az érintett vállalkozás munkavállalói létszámának nettó növekedését kell eredményeznie az előző 12 hónap átlagához viszonyítva, kivéve, ha a munkahely megüresedése önkéntes kilépés, munkaképtelenné válás, öregségi nyugdíjazás, önkéntes munkaidő csökkentés vagy kötelezettségszegés miatti jogszerű elbocsátás és nem létszámleépítés következtében történt.”
A fogyatékkal élő munkavállalóknak nyújtott támogatás az ugyanazon elszámolható költségek vonatkozásában halmozható a 800/2008/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott egyéb támogatással, amennyiben az nem vezet az érintett munkavállalók alkalmazási idejének bármely időszakában a vonatkozó költségek 100%-át meghaladó támogatási intenzitáshoz.
Fogyatékkal élő munkavállalók foglalkoztatásához illetve a hátrányos helyzetű munkavállalók felvételéhez bértámogatás nem nyújtható
- a 800/2008/EK rendelet 1. cikk (3) bekezdés c) pontjában foglalt tevékenységekhez,
- a 800/2008/EK rendelet 1. cikk (3) bekezdés d) pontjában foglalt tevékenységekhez
- 800/2008/EK rendelet 1. cikk (6) bekezdésében meghatározott támogatásokra.
Támogatás összege
A jelen pályázat keretében elnyerhető támogatás összege legalább 20 millió Ft, legfeljebb 80 millió Ft lehet, azonban az egy bevont személyre jutó fajlagos költség nem haladhatja meg az 1,2 M Ft-ot. (azaz: projekt méret / bevont személyek száma <= 1.200.000 Ft)
Kiíró szervezet:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Címe: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. (ESZA Nonprofit Kft.)
1385 Budapest, Postafiók 818.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ossza meg ezt a tartalmat e-mailben!