Nagyvállalkozások speciális és általános képzéseinek támogatása a közép-magyarországi régióban (TÁMOP-2.3.3.B-09/10)
A pályázatok benyújtása 2010. január 29-től 2010. augusztus 31-ig lehetséges (módosított határidő)
Támogatás célja
A recesszió negatív foglalkoztatási hatásai a 2008. november-decemberi munkaerő-piaci adatokban már egyértelműen megmutatkoztak. A termékek és szolgáltatások iránti kereslet visszaesése következtében első körben a végső felhasználásra szánt termékek – jellemzően nagy foglalkoztatotti létszámmal működő – gyártói bocsátották el, vagy tervezik elbocsátani alkalmazottaikat, amelyeket fokozatosan követnek a piacot vesztett kisebb, főként beszállítói tevékenységet folytató vállalkozások.
A program célja hosszú távon a vállalkozások alkalmazkodóképességének és versenyképességének növelése, valamint a munkavállalók munkaerő-piaci helyzetének javítása, a képzettségi szintjének és az általuk végzett munka hatékonyságának növelése. Rövidebb távon a cél a munkahelyek megőrzése, a munkaidő átszervezésével, az alkalmazottak munkában töltött idejének csökkentésével a vállalkozások foglalkoztatási potenciáljának megtartása, illetve a munkavállalók képzésben való részvételének támogatásával a munkanélkülivé válás megelőzése.
Ezáltal a válság okozta szükséghelyzetben, a munkaidő egy részében a munkavállaló számára lehetőség nyílik arra, hogy korszerű szakmai ismereteket szerezzen, továbbfejlessze készségeit és tudását.
Az uniós és a hazai jogszabályok adta keretek között arra törekedtünk, hogy a pályázati feltételek minél rugalmasabban igazodjanak a vállalkozások igényeihez és lehetőségeihez. Ezért a pályázók a támogatási feltételeket tekintve két lehetőség közül választhatnak:
- Az A) változat esetén 30-75% önrészt kell biztosítani, és az összes költség legalább 50%-át a képzés közvetlen költségeire kell fordítani (azaz a bérköltségre fordítható összeg legfeljebb az összes költség 50%-a lehet). Ezeknek a feltételeknek a teljesülése esetén csak az erre a képzési projektre kapott képzési támogatást kell összeszámítani, más támogatásokat nem. Amennyiben a képzési támogatás mellett a pályázó az „egyéb költségek” kategóriájába tartozó költséget (pl. könyvvizsgálat, bankköltség stb.) is el kíván számolni, akkor ezekre az ún. csekély összegű támogatás feltételeit kell alkalmazni, és össze kell számítani bizonyos más támogatásokkal.
- Akár önrész nélkül igénybe vehető a támogatás 500 000 eurónak megfelelő forintösszegig, ha a pályázó a B) változatot választja. A képzés idejére jutó bérköltségek támogatására fordítható összegnek az összes költségen belül nincs felső korlátja. Ugyanakkor a támogatást össze kell számítani egyes, más konstrukciók keretében elnyert, illetve 2010. december 31-ig elnyerhető átmeneti és de minimis támogatásokkal.
Mindkét megoldás esetén – ha az útmutatóban foglalt feltételek teljesülnek - lehetőség van arra, hogy a szakképzési hozzájárulást a vállalkozás beszámítsa az önrészbe.
A pályázó maga döntheti el, hogy melyik változat szerint kívánja a pályázatát benyújtani. A választást segíti az A5. mellékletben található táblázat, amely összehasonlítja a két támogatási forma feltételeit.
A fenti A) és B) változat a vonatkozó uniós és a hazai jogszabályok közül az alábbiakhoz illeszkedik:
A támogatás a kedvezményezett választása alapján igénybe vehető A) a Bizottság 800/2008/EK rendeletének a Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról 39. cikke szerinti képzési támogatásként (a továbbiakban: 800/2008/EK rendelet alapján képzési támogatás) vagy B) az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 85/2004.
(IV. 19.) Korm. rendelet) 23/A. §-a szerinti a pénzügyi válság kapcsán nyújtandó átmeneti támogatásként (a továbbiakban: átmeneti támogatás).
Az útmutató C3./I. és IV. pontjában foglalt Előkészítési és Egyéb elszámolható költségek – amennyiben a kedvezményezett a támogatást a 800/2008/EK rendelet alapján képzési támogatásként veszi igénybe, csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősülnek az 1998/2008/EK rendelet alapján. Amennyiben a kedvezményezett átmeneti támogatásként veszi igénybe a támogatást, akkor ezek a költségek átmeneti támogatásként elszámolhatóak.
kedvezményezettek köre
Jelen pályázati kiírás keretében az alábbi szervezetek pályázhatnak (KSH besorolással):
- jogi személyiségű gazdasági társaságok (a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény, valamint a Polgári Törvénykönyvről szól 1959. évi IV. törvény alapján) (KSH besorolás: 11)
- jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok (a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény valamint a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény alapján) (KSH besorolás: 21)
- szövetkezetek (2006. évi X. törvény a szövetkezetekről; valamint a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény alapján) (KSH besorolás: 12)
A közhasznú társaságok és a non-profit gazdasági társaságok nem jogosultak pályázatot benyújtani.
A pályázati kiírás keretében konzorciumok nem pályázhatnak.
Egy nagyvállalkozás egy pályázatot nyújthat be a nagyvállalkozás teljes foglalkoztatotti létszámára vonatkozóan vagy a pályázatában meghatározott képzéstípusokba bevont munkavállalók munkahelye alapján meghatározhatja, hogy mely – azonos típusú tevékenységeket folytató – telephelyét/telephelyeit/divízióját/divízióit szerepelteti a pályázatban. A fenntartási kötelezettsége a nagyvállalkozás egészére vonatkozó pályázat esetében a teljes foglalkoztatotti létszámra, telephelyre/telephelyekre/divízióra/divíziókra benyújtott pályázat esetében pedig csak ezeken a telephelyeken/divíziókban foglalkoztatott munkavállalói létszámára vonatkozik.
Támogatható tevékenységek köre
1. Képzések
A program keretében az alábbi speciális képzések valósulhatnak meg:
- a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény szerinti speciális szakmai képzés,
- a munkaerő-piaci kulcskompetenciák fejlesztésére irányuló, a betöltött munkakörhöz kapcsolódó speciális képzés.
Amennyiben a munkavállalók speciális képzésben vesznek részt, akkor képzési támogatás esetében a támogatási intenzitás alacsonyabb.
A program keretében az alábbi általános képzések valósulhatnak meg:
- a szakképzésbe való bekacsolódáshoz szükséges bemeneti kompetenciák fejlesztésére irányuló általános képzés (felzárkóztató képzés és felzárkóztató oktatás),
- a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény szerinti általános szakmai képzés, beleértve az OKJ-s szakképesítések megszerzésére irányuló képzéseket is,
- a munkaerő-piaci kulcskompetenciák fejlesztésére irányuló képzések, mint például az általános nyelvi és informatikai képzések.
A program keretében – kivéve azokat a képzéseket, amelyek a szakképesítésért felelős miniszter által a szakképzési törvénynek megfelelően nyilvánosságra hozott központi program alapján kerül lebonyolításra (iskolai rendszerű szakképzésben is oktatható OKJ-s képzés), továbbá a felzárkóztató oktatást – kizárólag FAT akkreditációval rendelkező képzési programok6 alapján megvalósuló képzésekben – beleértve a felzárkóztató képzést is - való részvétel támogatására van mód.
A képzéseket akkreditált képzési program alapján kell lefolytatni a jogszabályi feltételeknek megfelelően.
A ténylegesen lefolytatott képzésnek – betartva a képzésben részt vevő felnőtt előzetesen megszerzett tudása értékelésére és beszámítására vonatkozó előírásokat - meg kell felelnie az érvényes akkreditációval rendelkező képzés programjának, melyet a kedvezményezett a képzés dokumentációjával támaszt alá, a kifizetési igény benyújtásával egy időben.
2. Személyi jellegű költségek támogatása
A képzésben résztvevőknek a képzésben (kontaktórán való részvétellel) és a vizsgán való részvételével, a felkészüléssel és a képzéshez kapcsolódó tevékenységekkel eltöltött munkaidőre jutó bruttó bére és közterhei támogathatók. Olyan munkavállalónak a termelésből kieső munkaidejére jutó bére és közterhei nem támogathatók, akinek képzése/foglalkoztatása más forrásból a projekt időtartama alatt támogatott. A munkavállaló képzés idejére jutó bruttó munkabér a személyi jellegű költségek támogatásának alapja, nem beleértve az esetleges közbeszerzési eljárás költségét.
Amennyiben a bruttó munkabér meghaladja a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) 300%-át, akkor csak a minimálbér 300%-ának megfelelő munkabér vehető figyelembe a támogatás alapjaként. (A kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 321/2008. (XII. 29.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése szerint meghatározott minimálbér figyelembevételével.)
A 800/2008/EK rendelet alapján képzési támogatásként igénybe vett támogatás esetében a program keretében a bérköltségre fordítható összeg legfeljebb az elszámolható összes költség 50%-a lehet.
Átmeneti támogatásként igénybe vett támogatás esetében a személyi jellegű költségekre vonatkozó (a C3. pontban részletezett) korlátot nem kell érvényesíteni.
3. Tájékoztatás, nyilvánosság
A kedvezményezett a projekt megvalósítása során köteles a hatályos jogszabályokban meghatározott tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségeknek eleget tenni, a projektről és a támogatásról az ott meghatározott módon és tartalommal információt nyújtani. A tájékoztatásra és nyilvánosságra vonatkozó követelményeket az NFÜ (www.nfu.hu) honlapjáról letölthető „Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei” című dokumentum, valamint az „Arculati Kézikönyv” tartalmazza.
A kedvezményezett a projekt megvalósítása során a fentiekben hivatkozott „Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei” című dokumentumban szereplő IV. számú kommunikációs csomagot köteles megvalósítani és a fentiekben hivatkozott „Arculati Kézikönyvben” szereplő „C” típusú tájékoztatási táblát, a projektzárást követően pedig szintén a már említett „C” típusú tájékoztatási táblát köteles elhelyezni a projekt megvalósításának helyszínén/helyszínein.
A kedvezményezett a projektbe bevont célcsoporttagokat köteles tájékoztatni a projekt megvalósításának forrásáról, illetve a támogatóról, emellett a projekt dokumentumain feltüntetni az Arculati Kézikönyvben meghatározott arculati elemeket.
A tájékoztatásra és nyilvánosságra vonatkozó követelmények és vállalások megsértése, teljesítésének hiánya a támogatás visszavonását eredményezheti.
Támogatás mértéke maximum 100 %
Kiíró szervezet:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Címe: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
ESZA Nemzeti Programirányító Iroda Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Címe: 1134 BUDAPEST, Váci út 45.
Tel.: (1) 273-4250
Fax.: (1) 273-2580
Honlap: www.esza.hu
E-mail: [email protected]
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ossza meg ezt a tartalmat e-mailben!