Migráns tanulók a magyar közoktatásban (TÁMOP-3.4.1.B-08/1 KMR)
A pályázatok benyújtása 2009. május 14-től 2009. augusztus 14-ig lehetséges (módosított határidő)
A támogatás célja
Alapvető cél a migráns 1 hátterű tanulók nevelésének, oktatásának, beilleszkedésének és a többséggel való harmonikus együttélésének megteremtése.
A magyar közoktatási rendszer jelenleg mintegy 12 ezer fős migráns tanulói létszámában középtávon nem várható számottevő léptékű változás. Mindazonáltal számos fővárosi és vidéki nagyvárosi közoktatási intézményben a migráns tanulók jelenléte tartós jelenséggé vált, oktatásuk, nevelésük pedig állandó pedagógiai feladat.
Az elmúlt öt esztendőben született jogi és pénzügyi szabályozási, valamint pedagógiai, módszertani, és kommunikációs intézkedések együttes hatására a migráns tanulók oktatásával, nevelésével kapcsolatos helyzet alapvetően rendezett.
A tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy
- az átfogó és egységes elveken, eljárásokon nyugvó szabályozás önmagában nem biztosítja a különösen veszélyeztetett migráns gyermekek (pl. Európán kívüli területekről érkezett menekültek, befogadottak) beillesztését,
- ezen a téren nem kellőképpen hatékony a tartalmi, módszertani disszemináció.
Különösen a magyar nyelv, mint idegen nyelv oktatása terén vannak hiányosságok. A magyar nyelvi kompetenciák elsajátításának nehézségei a migránsok harmonikus beilleszkedésének és befogadásának komoly akadályát képezik. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy nem minden településen biztosított kellő szinten a többségi társadalom befogadó készsége, s ezen a területen nem eléggé célirányos az érintett állami, társadalmi és civil szervezetek együttműködése.
A fejlesztő munkában, illetve a pályázati tevékenységben való részvételre a fenntartók, a közoktatási intézmények, a témára szakosodott felsőoktatási intézmények, egyetemi és főiskolai oktatók, gyakorló pedagógusok mellett megkülönböztetett lehetőséget kell biztosítani a migráns gyerekek és felnőttek beilleszkedésének, befogadásának, a többségi társadalommal, elsősorban a közvetlen környezettel való harmonikus együttélés segítése terén széleskörű tapasztalatokkal és gyakorlattal rendelkező civil és szakmai szervezetek/egyesületek számára.
Kedvezményezettek köre
Jelen pályázati kiírás keretében az alábbi szervezetek és azok konzorciumai is pályázhatnak:
FŐPÁLYÁZÓ:
A)
Pályázatot nyújthatnak be a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (továbbiakban: kt.) 3. § (2) bekezdésében felsorolt azon közoktatási intézmény fenntartók /önkormányzatok (helyi, megyei, fővárosi kerületi, fővárosi), önkormányzati társulások, a Magyar Köztársaságban nyilvántartásba vett egyházi jogi személy , a Magyar Köztársaság területén alapított és itt székhellyel rendelkező non-profit szervezetek, költségvetési szervezetek/ fenntartásában működő, a Kt. 20. § (1) bekezdésében felsorolt, migráns gyermekeket, tanulókat nevelő-oktató közoktatási intézmények közül az alábbiak:
a) óvoda;
b) általános iskola;
c) szakiskola;
d) gimnázium, szakközépiskola;
e) alapfokú művészetoktatási intézmény;
f) diákotthon és kollégium valamint;
B)
A Kt. 33. § (1) bekezdése szerinti többcélú intézmény közül az alábbiak:
a) egységes iskola vagy összetett iskola;
b) közös igazgatású közoktatási intézmény;
c) általános művelődési központ (ÁMK);
d) egységes gyógypedagógiai, konduktív-pedagógiai módszertani intézmény;
A többcélú intézmények esetében a fejlesztés nem irányulhat a kutatást végző, a gyermekjóléti, a családsegítő, a bölcsődei, a gyermekvédelmi, a közművelődési, a kulturális, a művészeti, a könyvtári, a múzeumi, a sport, a pályaválasztási tanácsadási, a szociális, a rehabilitációs és habilitációs, az iskola-egészségügyi ellátást végző egységekre, kizárólag a nevelés-oktatás alapfeladatait ellátó intézményegységekre.
KONZORCIUMI TAGOK
A felsorolt intézményeken kívül a konzorciumi tagok lehetnek
- A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. örvény 1. számú mellékletében felsorolt államilag elismert pedagógusképző vagy pedagógusképző karral rendelkező felsőoktatási intézmények
- Befogadó Állomás (KSH : 5590)
- Egyéb egyesület (KSH: 529)
- Egyéb alapítvány (KSH: 569)
- Egyéb, jogi személyiségű nonprofit szervezet (KSH: 599)
- Közalapítvány (KSH: 561)
- Pedagógiai szakmai szolgáltató (Kt. 22 §, Kt. 36 §)
A jelen kiírás keretében a fent felsorolt szervezetek konzorciumai is benyújthatnak pályázatot, amelyhez konzorcium létrehozására irányuló együttműködési megállapodást kell kötni az útmutató mellékletét képező megállapodás minta alapján. (F9. 10. melléklet)
A konzorciummal szemben támasztott feltételek:
A konzorciumi tagok száma legfeljebb 5 db. lehet, beleértve a főpályázót.
Jelen kiírás keretében nem pályázhatnak a jogi személyiséggel rendelkező for-profit gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók.
Pályázat tartalma
I. Kötelezően megvalósítandó tevékenységek, beszerzések
A tevékenységek megtervezését, „Az oktatási program – rendszerleírás”- szakmai mellékletbe (F9. 19. melléklet) foglalt keretekre, minimum elvárásokra kell építeni.
- Akkreditált továbbképzéseken való részvétel (az interkulturális pedagógiára, és a globális oktatásra való felkészítés, különös tekintettel a magyar mint idegen nyelv oktatására való felkészítés)
- Közoktatási intézmények dokumentumainak interkulturális nevelési-oktatási elemekkel való kiegészítése. Az alábbi pontok megvalósításával:
- interkulturális pedagógiai program elkészítése, bevezetése (F9. 20. melléklet),
- egyéni fejlesztési tervek kidolgozása és megvalósítása,
- fejlesztések eredményeinek beépítése az intézményi alapdokumentumokba (Pedagógiai program, Intézményi Minőségirányítási Program, Szervezeti és Működési Szabályzat, Házirend, Alapító okirat) stb.,
- tanulói értékelői rendszer kialakítása,
Ezen tevékenységeken belül kifejlesztett tartalmak – kivéve a személyes adatokat tartalmazó dokumentumokat - az iskola honlapján, illetve a helyben szokásos módon bárki által ingyenesen felhasználható módon, teljes körűen közzétételre kerülnek, az iskola internetes honlapján is.
- Interkulturális pedagógia terén hazai és európai „jó gyakorlatok”, eljárások megismerése (pl.: konferenciák, hospitálás, licenc, műhelymunka, konzultáció)
- A megismert „jó gyakorlatok”, eljárások adaptációja és disszeminációja
- Együttműködés a TÁMOP 3.1.1 kiemelt projekttel, és a TÁMOP 3.2.2 adott „Referencia-intézmény” minősítési régióra vonatkozó kedvezményezettjével kritérium- és feltételrendszerének kidolgozásában az interkulturális nevelés témakörében (egyeztetéseken való részvétel).
- Részvétel a TÁMOP 3.1.1. kiemelt projekt és a TÁMOP 3.2.2 adott régióra vonatkozó kedvezményezettje által a referencia - intézmények számára nyújtott felkészítésben , melynek célja a referencia intézményi szolgáltatások nyújtására történő felkészülés (felkészítéseken való részvétel).
- Közoktatási intézmények, fenntartók, befogadó állomások és civil szervezetek stb. együttműködésének erősítése, kiegészítő és támogató intézményi környezet kialakítása érdekében (szakmai rendezvényeken való részvétel és azok szervezése). A rendezvényen kötelező részt vennie a fentiekben felsorolt legalább három különböző intézmény, szervezet képviselőjének
II. Egyéb támogatható tevékenységek a megvalósítással kapcsolatban:
A tevékenységek megtervezését, „Az oktatási program – rendszerleírás” szakmai mellékletbe (F9. 19. melléklet) foglalt keretekre, minimum elvárásokra kell építeni.
- A pedagógus alapképzési programokhoz interkulturális oktatással kapcsolatos modulok fejlesztése, továbbfejlesztése, bevezetése. 1. új / továbbfejlesztett modulnak illeszkednie kell a kapcsolódó szak Képzési és Kimeneti Követelményeihez. 2. A kifejlesztett modult önállóan vagy valamelyik tárgy részeként kredit értékűen kötelező meghirdetni a tanrendben legalább 4 szemeszterben.
- Új továbbképzési akkreditált programok kifejlesztése (interkulturális pedagógiára való felkészítés)
- Az interkulturális oktatáshoz kapcsolódó módszertani fejlesztések (pl.: a befogadó ország gyermekeinek és a nem magyar ajkú nem magyar állampolgárságú tanulók együttnevelésnek módszerei), támogató szolgáltatások fejlesztése (pl. a migráns gyermekek közvetlen környezetét alkotó emberek, szülők és a migráns gyermekek oktatásával, nevelésével és társadalmi beillesztésével foglalkozó szakemberek /szülő, pedagógus, szociális munkás/ közötti együttműködés, rendszeres kommunikáció kialakítását segítő módszerek)
- Az interkulturális oktatáshoz kapcsolódó szaktanácsadói, mentori képzések kifejlesztése
Projekt területi korlátozása
A főpályázó a devizajogszabályok alapján belföldinek minősülő, a Közép-Magyarországi Régió területén székhellyel rendelkező intézmény lehet.
A konzorciumi tagok a devizajogszabályok alapján belföldinek minősülő, a Magyarország területén székhellyel rendelkező intézmény lehet.
Támogatás mértéke
A projekt elszámolható összes költségének 100 %-a.
Támogatás összege
A jelen pályázat keretében elnyerhető támogatás összege: legalább 5,6 millió Ft, de legfeljebb 8,5 millió Ft lehet.
Kiíró szervezet:
Neve: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Címe: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága
1374, Budapest, Postafiók 564.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ajánlja másnak is ezt a Pályázat-t